Firmy teprve začínají vnímat ESG jako šanci na posílení konkurenceschopnosti

5. 3. 2025  |  Jan Handl

Až 80 % českých firem vnímá povinnosti spojené s ESG reportingem spíše jako nutné zlo. Často postrádají lidské i další zdroje k naplnění těchto požadavků, které je v blízké budoucnosti čekají.

Od roku 2026 budou firmy s více než 250 zaměstnanci (případně splňující další kritéria) povinně předkládat kromě účetní závěrky i firemní zprávu za oblast ESG za rok 2025. Tato zpráva, schválená auditorem, se stane povinnou součástí dokumentů nahrávaných do databáze rejstříkového soudu. Vyplývá to z poznatků společnosti ENVIROS, člena Skupiny Komerční banky, která poskytuje poradenství právě v oblasti nefinančního reportingu.

CSRD

Nová směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) výrazně rozšiřuje požadavky na obsah výročních zpráv za oblast ESG. Firmy budou muset detailně mapovat hodnotový řetězec, provádět analýzu tzv. dvojí významnosti (materiality), která hodnotí jak vliv společnosti na okolí, tak vliv okolí na společnost, a kvantifikovat klíčové environmentální ukazatele, například emise skleníkových plynů.

Směrnice CSRD představuje nejen regulatorní povinnost, ale také příležitost ke zlepšení konkurenceschopnosti a reputace. České firmy však tento potenciál zatím využívají jen omezeně. „Záleží na tom, jak se vedení firmy staví k udržitelnosti – zda ji vnímá jako klíčovou prioritu, nebo spíše okrajovou záležitost. Přitom firmy, které si udržitelnost začlenily do své byznysové strategie, ukazují, že ji lze využít jako nástroj pro růst reputace a získávání nových zákazníků,“ říká Jan Hanuš, CEO společnosti ENVIROS.

Klíčové výzvy

Implementace směrnice CSRD přináší pro firmy několik zásadních výzev. Prvním krokem je vytvoření detailní mapy hodnotového řetězce, která umožní identifikovat klíčové oblasti dopadů na životní prostředí, společnost i zaměstnance. Tento proces je základem pro analýzu dvojí významnosti, tedy hodnocení vlivu firmy a jejích produktů na okolí a dopadů okolí na firmu. 

Firmy musí dosáhnout rovnováhy mezi komplexním pokrytím hodnotového řetězce a zaměřením na skutečně relevantní informace, přičemž je nutné vyhnout se nadměrnému zpracovávání detailů tam, kde dopady nejsou očekávány, a soustředit se na oblasti s pravděpodobnými závažnými dopady.

Už nejen PR

Principy ESG se dlouhodobě zabývá i skupina Veolia. V Česku dokonce pro tuto oblast jmenovala několik specializovaných pracovníků, jedním z nich je Rostislav Čáp. Ten říká, že dříve přinášel nefinanční reporting přínos hlavně v oblasti PR, pomáhal zlepšovat obchodní vztahy s klienty a zvyšoval kredibilitu firmy.

„Dnes je tu i jasná vazba na finance, kdy banky poskytují lepší podmínky firmám s jasnými cíli a výsledky v oblasti ESG. A objevují se i první klienti, kteří u svých dodavatelů hledí nejen na kvalitu a cenu služeb, ale i na odpovědnost podnikání vyjádřenou právě formou ESG cílů,“ podotýká Čáp. Proto si Veolia už v roce 2020 stanovila novou strategii nazvanou Smysl naší činnosti (Our Purpose). V ní je stanoveno osmnáct specifických cílů udržitelného podnikání v pěti kategoriích podle jednotlivých stakeholderů. Jsou to kategorie jako Společnost, Planeta, Akcionáři, Zaměstnanci a Zákazníci.

Foto: Daniel Dočekal, ilustracei (DALL E 3)