Vybalit zboží a krabici vrátit. V Česku startují zálohované REkrabice

15. 11. 2023  |  Zuzana Keményová

Služba zálohovaných REkrabic je nápadem dvou studentů, krabicemi na opakované použití chtějí omezit používání jednorázových kartonových obalů. Může to být velká věc, vždyť v Česku se ročně odešle přibližně 200 milionů online zásilek. Pojďme se tedy podívat na rozjezd jednoho slibného startupu.

Sešli se dva středoškoláci a řekli si, že už je štve, jak se neustále vyhazují kartonové krabice. Hlavně ty, do nichž se balí zboží v e-shopech. A tak se rozhodli, že s tím něco udělají. Vymysleli krabice pro e-shopy, které se dají použít vícekrát. Nový startup dvou studentů z Brna a Velkého Meziříčí se jmenuje REkrabice, na trhu se teprve zabydluje, ale už má partnery z řad velkých firem, které se rozhodly ho otestovat. Prozatím REkrabice testuje T-Mobile a jeden z prodejců sportovního zboží.  

60 cest

Princip REkrabic je jednoduchý: E-shop zabalí zboží do REkrabice, která je zálohovaná padesáti korunami. Zákazník si zboží vyzvedne na výdejním místě nebo mu jej doručí kurýr domů. Zákazník zboží vybalí a buď krabici přímo na místě vrátí kurýrovi, nebo ji později nechá třeba v Zásilkovně či na dalším sběrném místě REkrabic. V tu chvíli se mu záloha vrací na účet a krabice putuje opět do oběhu. V ReKrabicích ji vyčistí a opět poskytnou zapojeným e-shopům. 

Tadeáš Bíbr (vlevo) a Marek Svitek

Dvojice Tadeáš Bíbr a Marek Svitek na projektu pracují rok a jsou zatím v počáteční fázi. „Se Zásilkovnou už jsme komunikovali a zjišťovali, jak by to mohlo fungovat,“ říká pro Ecoista.cz Tadeáš Bíbr. Krabice, které bude startup používat místo klasických jednorázových kartonovek, jsou z recyklovaného plastu a kartonu. „Možná si teď říkáte, co je na tom ekologického. Kartonové krabice s trochou štěstí přežijí čtyři cesty, Rekrabice jich zvládne až 60. Celkový dopad jedné Rekrabice po 60 použitích, včetně cesty zpátky na sklad, je o 70 procent nižší, než kdyby byly použity jen ty obyčejné kartonové,“ ujišťují tvůrci projektu. 

Ze začátku budou odebírat krabice od jednoho z evropských výrobců. „Původně jsme chtěli krabice vyrábět u nás v Česku, ale zatím je to finančně nemožné kvůli menším objemům,“ dodává Bíbr. Podle dat startupu se jen v samotném Česku ročně odešle přibližně 200 milionů online zásilek. Drtivá většina z nich dorazí právě v jednorázových obalech.

Záloha neodradí 

A REkrabice už mají promyšleno také pár důležitých detailů. Například, jestli lidé budou ochotni padesátikorunovou zálohu zaplatit. Zakladatelé mají průzkumy, které říkají, že čeští zákazníci jsou ochotni si za udržitelnější balení výrobku připlatit. „Neměl by to být problém v kontextu ceny celého nákupu. Máme data z e-shopů o tom, kolik lidí si nechává zboží ´ekologicky´ zabalit za cenu například třiceti korun, i když se jim daná částka nevrátí,“ vysvětluje Bíbr s tím, že lidé tuto službu využívají.

„Samozřejmě v plném provozu to ještě není odzkoušeno, takže se stoprocentní jistotou to nejsme schopni říci. Od toho jsme startup, abychom to zkusili a zjistili,“ dodává Bíbr. Stejně tak počítají s tím, že vrácené REkrabice budou muset ze sběrných míst dostat na sklad a pak zpět k e-shopům. 

T-mobile testuje 

Partnerství již REkrabice zahájily s operátorem T-Mobile, který krabice testuje od září. „Hledali jsme partnera, který by nám dokázal zajistit vratný obal včetně celého servisu, napříč všemi přepravci, jež používáme k doručování zásilek pro naše zákazníky. V České republice jsme vybrali startup REkrabice, o kterém jsme četli několik pozitivních článků v médiích.

Následně jsme se dohodli na spolupráci,“ přibližuje Martin Zmeškal, manažer retailové logistiky v T-Mobile. „Dlouhodobě se snažíme, aby naše logistika byla udržitelná a v souladu s celofiremní ESG strategií. Využití vratných obalů je dalším krokem,“ podotýká Zmeškal. Nyní v T-Mobile probíhá pilotní provoz přes e-shop s doručením od kurýra. REKrabice poskytují vratné krabice a podporu čištění krabic. Samotné čištění a doručování a zpětný svoz vratných krabic pak zajišťuje logistický partner PJ Expedis. 

Pilot běží od začátku září, v tuto chvíli je tedy podle Zmeškala předčasné vyvozovat závěry o budoucí trvalé spolupráci. „Ale ze zákaznického průzkumu máme pozitivní ohlasy a od kurýrů zatím také. Ze strany zákazníků je to vítané, ale už teď víme, že celý proces vrácení musí být pro zákazníka maximálně jednoduchý,“ připomíná Zmeškal s tím, že v T-Mobile modelují, jak by mohl vypadat cílový stav a jak bychom ho mohli postupně implementovat v průběhu příštího roku. Finální rozhodnutí předpokládají na konci letošního roku.

Expertka: Více velikostí 

Institut pro cirkulární ekonomiku (INCIEN) k REkrabicím říká, že zálohované obaly jsou rozhodně jedním z žádoucích řešení. Zatím ale nelze spekulovat o úspěchu konkrétně služby REkrabice, protože je moc nová a je o ní málo informací. „Zajímalo by mě třeba, jestli provozovatel nabízí různé velikosti REkrabic, aby prodejci a dopravci nebyli nuceni vozit vzduch, což se často děje i u běžných obalů.

Na e-shopu se také píše, že jedna REkrabice vydrží 60 cest, což v případě úspěchu a rozšíření služby zvládne jeden obal relativně rychle. Co s ním bude pak? Při snaze o cirkulární řešení je třeba sledovat celý životní cyklus produktu. Sama jsem zvědavá, jak se vyvine právě u REkrabic,” komentuje Eva Ryšavá, konzultantka Institutu cirkulární ekonomiky.

Foto: REkrabice, T-Mobile