Vlastnění auta je na ústupu, přichází zelená mobilita, říká Giacomo Carelli z Drivalia

26. 10. 2023  |  Jolana Kubátová

Lídra leasingového trhu společnost LeasePlan letos převzala italská Drivalia. Nový vlastník má velké ambice v oblasti zelené mobility. Jeho strategie reaguje na snahu vlád podpořit elektromobilitu i na trendy mezi mladými lidmi, kteří mají k autům často jiný vztah než jejich rodiče.

Co “zelené mobilita” znamená? Kromě standartního operativního leasingu jde o předplatné, krátkodobé pronájmy aut a carsharing. Filozofií Drivalia je zpřístupnit zelenou mobilitu pro všechny. “Proto jsme ochotní spolupracovat s jakoukoli automobilkou, jež bere vážně produkci nízkoemisních aut v dostupné cenové hladině,” říká v rozhovoru pro Ecoistu Giacomo Carelli, předseda představenstva Drivalia a také ředitel CA Auto Bank, jež společnost Drivalia vlastní. Carelli je přesvědčený, že příchod nových automobilek z Asie či USA bude pro Evropu ve finále přínosné.

Drivalia vstupuje na český trh a přebírá silné postavení společnosti LeasePlan. Na jaké aktivity se zde hodláte soustředit?

Dnes už jsme tu přítomni s leasingovým produktem, rozvíjíme pronájem a předplatné a jakmile budeme mít vybudovanou flotilu pro krátkodobý pronájem aut, mohli bychom rozvinout také carsharing. Ale to až na konci. Teď se budeme soustředit na posílení naší pozice v leasingu, růst v pronájmu a předplatném a na konci můžeme přemýšlet o carsharingu. Carsharing nyní nabízíme ve Francii a Itálii a je to pro nás podstatný byznys, protože je pokrytý 100% elektroauty. Ale není z těch nevýdělečnejších produktů a trvá nějakou dobu, než si vybuduje pozici.

Který z vašich produktů vás osobně nejvíce baví a vidíte v něm budoucnost?

Dnes vidíme silný fokus na předplatné. Analytici předpovídají, že v roce 2025 budou v pěti největších evropských zemích v tomto byznyse auta o hodnotě 22 miliard EUR, skoro dvojnásobek oproti dnešku. Předplatné je zkrátka nejrychleji rostoucí byznys. Jde o produkt, kde má zákazník garanci stálé ceny na delší období, většinou na rok. A potom může od smlouvy odstoupit či pokračovat. Může to být i cesta pro zákazníka, který si chce otestovat vůz, než se rozhodne ho koupit. Pro nás má tento produkt největší budoucnost.

Čím jsou vlastně vaše služby ohleduplnější vůči přírodě oproti klasickému vlastnictví auta?

Zelená mobilita má v naší vizi dva pilíře. Zaprvé musí být nízkoemisní. To představuje určitou investici, kterou dnes často firmy, které si pořizují automobily, ještě nejsou ochotné dělat. Přitom většina firem dnes už má nastavené přísné ESG standardy. Drivalia chce ještě víc propagovat nízkoemisní vozy, protože jako poskytovatel těchto služeb můžeme udělat změnu. 

Druhá věc je udržitelnost. Když uděláme zelenou mobilitu jen pro bohaté, není to zdaleka udržitelné. Proto jsme ochotní spolupracovat s jakoukoli automobilkou, jež bere vážně produkci nízkoemisních aut v dostupné cenové hladině. Dobrou zprávou je, že údržba nízkoemisních vozů je levnější, než aut se spalovacím motorem. Tudíž když měříme celkové náklady na auto v rozsahu 3-4 let, vychází nízkoemisní auta dokonce levněji. A my navíc věříme, že dnes už tato auta mohou sloužit mnohem déle, protože životnost baterií i robustnost mechaniky je tomu uzpůsobená. I po prvním leasingu či vypůjčení auta, mu plánujeme dát druhý i třetí život.

Po vyřazení aut z vaší flotily auta v Česku prodáváte přes společnost Future Drivalia, v podstatě jde o autobazar… 

Ano, dnes jsme takto v České republice nastavení. Pokud ale třeba časem uvidíme, že cena za marketing ojetých aut je vysoká, můžeme využít tato ojetá auta pro jiné účely. V tom je půvab byznysu Drivalia, že můžeme auta přesouvat z předplatného či leasingu třeba do krátkodobého pronájmu. Takhle už to využíváme po celé Evropě. 

Vaším cílem je mít 80 % nových aut nízkoemisních v roce 2030. Proč to není 100 %?

Máme za to, že stále tu bude část zákazníků, kteří budou chtít využívat spalovací motor. I tak půjde o auta produkující nízké emise. 

Jaké inovativní technologie využíváte pro management vašeho vozového parku?

Dnes využíváme systém, který umí propojit auta určené k pronájmu, předplatnému či leasingu. To je unikátní technologie, protože většina našich konkurentů stále nabízí jen jednu z těchto služeb. My se snažíme tyto služby kombinovat a zákazníci z toho mohou těžit. Třeba když mají předplatné a chtějí si krátkodobně pronajmout jiné auto, mohou to udělat v jednom systému. Další skvělou technologií jsou také tzv. virtuální huby ve městech, kde lidé často využívají krátkodobé mobility. Mohou si najít auto, otevřít jej přes aplikaci a půjčit si ho nejen na pár minut, ale i na několik měsíců. Je to jako bychom měli virtuální autopůjčovny různě po městě. 

Cítíte, že jsou lidé čím dál otevřenější těmto novým způsobům, jak využívat auto?

Ano, myslím, že zejména mladí. Za mého mládí v 80. letech bylo ještě trendem dělat si řidičák co nejdříve a vlastnit auto byl takový životní cíl. Dnešní mladou generaci méně láká vlastnictví auta, je pro ně přirozenější využívat pronájem nebo carsharing. I proto budeme kombinovat služby naší matky CA Auto Bank a Drivalie, abychom oslovili i tyto mladší uživatele. Ale samozřejmě vidíme i řidiče čtyřicátníky, padesátníky, jak tyto nové způsoby využívají. Vlastnictví auta je obecně na ústupu. Možnost nezávislého přesunu z místa na místo, je jednou z důležitých svobod, kterou si člověk bude chtít zachovat. Nicméně všichni víme, jak to dnes vypadá ve městech – přemíra aut na silnicích je určitě problém, který musíme řešit. Sdílená mobilita je určitě jedním z udržitelných řešení.

Jaká je dnes realita v Itálii a Francii z hlediska elektromobility? Předpokládám, že jsou na ni lidé navyklejší, než Češi.

Ve Francii, spíše než v Itálii, jsou elektroauta automatickou volbou při pořizování auta, zejména ve městech. Na kratší vzdálenosti je to zkrátka preferovaný způsob z více důvodů: je to ekologičtější a často jsou elektroauta nějakým způsobem zvýhodněná. Třeba parkováním nebo zónami v centrech měst, kam auta se spalovacími motory nemohou.

U delších cest je teď výzva vytvořit lepší infrastrukturu se silnějšími nabíječkami ke zkrácení nabíjecího času, aby i tam dávala elektroauta smysl. U delších cest je zatím nyní oblíbenější volbou plug-in hybrid.

Myslíte, že Česko bude za pár lety také takhle daleko?

Určitě. A pro nás je velmi důležité tu být u toho. V rámci nařízení EU se chystají také limity pro spalovací motory. Takže je to trend, který dříve či později ovlivní místní mobilitu. V Drivalii se snažíme, aby tyto nové způsoby byly flexibilní a dostupné pro všechny.

Drivalia ráda spolupracuje s novými značkami. Nahradí Škodu či Teslu ve vašem portfoliu brzy nějaká čínská automobilka?

Tesla je stále na tom vzrůstajícím trendu, ale ano, další automobilky přichází, zejména ze Spojených států a Asie. Když tyto automobilky chystají vstup do Evropy, vždy se na nás obrátí a naše odpověď je vždy pozitivní. Evropa je prvním regionem, kde elektromobilita bude dominantní. To bude přinášet nové příležitosti pro lokální výrobce, ale také příchod výrobců z jiných částí světa. Bude to mít za následek zdravou konkurenci a také nová pracovní místa, protože i zahraniční automobilky budou vyrábět tady. To víme, protože vidíme jejich plány. Je to zkrátka v mnoha ohledech dobře a rozbije to některé nezdravé monopoly, které se tu v Evropě vytvořily.

Foto: Carelli, autor Tomáš Železný