“Recommerce” je na vzestupu – zboží z druhé ruky láká Čechy nejen cenou

25. 9. 2023  |  Jan Handl

Secondhandový byznys roste u nás i v zahraničí. Češi čile obchodují hlavně s knihami, oblečením, ale také s mobily. Mezi největší hráče v Evropě patří americké Etsy, litevský Vinted a francouzský Back Market.

Pojmem recommerce je obvykle označován prodej nových nebo použitých produktů prostřednictvím fyzických nebo online distribučních kanálů novým majitelům. Ti je v případě potřeby opraví a poté znovu použijí nebo prodají dál. Tento princip je hojně využíván v případě knih, elektroniky a oblečení. 

Pro řadu lidí je ale zboží z druhé ruky stále tabu, a značky se ho proto snaží zbavit nálepky druhé kategorie. Precizně zvládnutým a jednoduchým procesem vracení se pak snaží lidi motivovat k posílání věcí do oběhu. 

Klasické bazary ustupují

Zboží z druhé ruky přesto čekají zlaté časy. I tak by se dala interpretovat poslední čísla, která ukazují, že během příštích pěti let se podíl na trhu recommerce v rámci EU zvýší z 10 % na 14 %. V roce 2021 podle průzkumu Cross-Border Commerce byl trh se zbožím z druhé ruky oceněn na 75 miliard eur a očekává se, že do roku 2025 vzroste na 120 miliard eur, tedy o 60 %.

Mezi největší hráče v Evropě patří americké Etsy, litevský Vinted a francouzský Back Market. Trhu, kterému původně vévodily bazarové portály bez konkrétního zaměření s desítkami různých kategorií zboží, nyní vzniká konkurence se zaměřením na konkrétní odvětví. Největší zastoupení v rámci recommerce mají segmenty módy a elektroniky.

Swappie či Knihobot

Příklad skandinávské společnosti Swappie, prodávající repasované chytré telefony, potenciál recommerce potvrzuje. „Nejvyšší nárůst jsme zaznamenali v roce 2020, kdy se díky expanzi na nové trhy podařilo oproti předchozímu roku zvýšit tržby o více než 220 % z 721 milionů Kč na 2,3 miliardy Kč,“ říká regionální manažerka pro Česko a Slovensko Simona Sedlárová.

Místních recommercových projektů je zatím poskrovnu. Jedním z největších a nejrychleji rostoucích hráčů na trhu je knižní secondhand Knihobot. Vloni vyrostl o 140 % a aktuálně každý měsíc dosahuje obratu přes 20 milionů měsíčně, což je v praxi více než 100 tisíc knih vrácených do oběhu.

Přestaňme hromadit

Hlavními faktory růstu oblasti recommerce jsou podle výzkumu společnosti Kantar nízká cena a udržitelnost. Zástupci Swappie i Knihobotu potvrzují, že pro jejich zákazníky je zatím životní prostředí až na druhém místě. „Podle naší zkušenosti většina zákazníků u nás nakupuje především kvůli širší nabídce než v běžných knihkupectvích nebo kvůli ceně, udržitelnost je bližší spíše mladší generaci, která už nemá takovou tendenci věci hromadit,“ uvádí CEO Knihobotu Dominik Gazdoš. 

V recommerce je důležitá i motivace na straně dodavatelů, tedy lidí, kteří jsou ochotni poslat své věci dál. Recommercové startupy se je snaží přesvědčit, že hromadění některých věcí nemá smysl. Starší generace byla zvyklá všechno schovávat, i když bylo jasné, že věci už zůstanou nevyužité. Přitom by mohly dobře sloužit někomu jinému. Zásadní je také dobře nastavený proces výkupu, tedy co nejjednodušší a časově nenáročný.

Second hand jako nový

Motivaci nakoupit z druhé ruky ale ovlivňuje také to, jak se k použitým věcem staví společnost jako taková. Zatímco auta z druhé ruky kupují lidé běžně, ke koupi spotřebního zboží se řada z nich stále staví rezervovaně. Zpravidla si nejsou jisti kvalitou věci. Ta je přitom důkladně prověřována a testována, případné vady jsou otevřeně přiznávány. Například telefony z druhé ruky od Swappie jsou prodávány s roční zárukou, některé knihy od Knihobotu jsou označovány štítkem „jako nová“, což odpovídá jejich stavu a kupující se nemusí bát dát je někomu jako dárek.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace