Na jedné straně turistické lokality o růst cestovního ruchu usilují. Na druhé straně řada z nich trpí turistickým přetížením. Protichůdná fakta si žádají řešení. Cílem je udržitelný cestovní ruch.
Není výjimkou, že se z center historických měst vytrácejí původní obyvatelé a z jejich bývalých domů se stávají turistické skanzeny či nekřesťansky drahé objekty v hledáčku investorů. Jak sladit spokojenost místních s požadavky turistů? Hranice těchto dvou světů jsou velmi křehké.
To, co se pod tíhou cestovního ruchu vytrácí, se stává tím, co turisté čím dál tím víc hledají. Autenticitu a atmosféru místa. I proto dnes lákají lokální turistické agentury na své fakultativní výlety. Setkání s rezidenty a nahlédnutí pod pokličku jejich životního stylu, ale i výlety na odlehlejší místa v malých skupinkách. Destinační agentury dokonce vydávají doporučení pro tzv. zodpovědné turisty. Právě ekologie, udržitelné, vědomé a zodpovědné cestování jsou tím, co dnes míchá kartami cestovního ruchu.
Obzvlášť palčivý problém jsou tzv. must see místa. Zkrátka tak ikonické atraktivity cestovního ruchu, že bez toho, aniž byste je viděli, nesmíte odjet. Koloseum v Římě, Sacré Coeur v Paříži, nebo Karlův most v Praze… A právě ty jsou pod největší turistickou zátěží. Tím ztrácejí svého ducha a často i rychleji chátrají.
Není se čemu divit, že v takových místech nefunguje přirozený život původních obyvatel. Must see lokality se stávají pomníky minulosti a obětmi instagramových profilů. Správci takových míst už musí přistoupit k regulaci počtu návštěvníků. Příkladem je Machu Picchu v Peru, kambodžský Angkor Wat nebo italské Benátky.
V Česku patří mezi turisticky přetížená místa např. Sněžka, Adršpach, Pražský hrad nebo Český Krumlov. Ale jakou cestou jít, aby byl cestovní ruch udržitelný i v tak atraktivních lokacích?
„Myslím, že covid jasně ukázal, jak je cestovní ruch důležitý pro lokální ekonomiku a regionální rozvoj. Není to jen o hotelích a restauracích, ale i o obchodech a službách,” říká Jan Herget, ředitel Centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
“Turismus znamená příliv peněz do oblasti. A ty peníze jsou důležité pro výplaty lidí, ale i na investice do hradů, parků, bazénů… To všechno přispívá k lepší kvalitě života místních obyvatel. A pak je tu druhá strana mince – počet turistů. V tomto případě věřím na trh a digitalizaci. Myslím si, že příklady Adršpachu a Krumlova jsou ukázkové – digitalizace parkování a jeho zpoplatnění i přísná kontrola těch, kteří porušují pravidla znamená jednak regulaci počtu turistů na udržitelnou míru, jednak obrovský finanční příjem pro lokální ekonomiku. A je jen na obci, aby část peněz vrátila do turismu, který tyto peníze vygeneroval a část do zlepšení služeb pro místní,” dodává Herget. Podle jeho názoru největším zdrojem nespokojenosti s turismem bývá v Česku dopravní problémy. A ty jsou z velké části způsobené nikoliv turismem, ale pomalým schvalováním a výstavbou silnic.
V přírodě přetížené turistické destinace, čili overturismus, přináší často také plné odpadkové koše, zničené turistické značení nebo nelegální ohniště a nocoviště. „K tomu všemu docházet nemusí. Znamená to ale průběžnou a také dlouhodobou práci s turisty, nenásilnou edukaci, dostatek informací,”říká Zuzana Vojtová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy a dodává: “Někdy se nabízí regulace návštěvnosti, ale jsem spíš pro nabídku dobře zpracovaných programů, motivaci k rozprostření turistů v prostoru a čase. Udržitelnost je nejen potřebná, ale často i turisty vyhledávaná, a to i u poskytovatelů služeb. Turisty je možné zapojit do udržitelnosti krajiny i kulturních hodnot. Zní to možná naivně, ale já věřím, že to možné je.“
FOTO: Daniel Dočekal, ilustrace