Většina evropských výrobců nákladních vozidel je na dobré cestě ke splnění emisních cílů EU pro rok 2025. A to i přesto, že elektrické náklaďáky tvoří jen zlomek prodejů.
Agentura Reuters upozornila na nejnovější report Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT), podle kterého většina výrobců náklaďáků v Evropě splní klimatické cíle. Těžká nákladní vozidla (HDV), která jsou téměř výhradně poháněna naftou, vytvářejí čtvrtinu emisí ze silniční dopravy v Evropě.
Podle pravidel EU musí výrobci v roce 2025 snížit průměrné emise CO2 o 15 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2019. Na rozdíl od výrobců osobních automobilů mohou výrobci nákladních vozidel splňovat emisní předpisy zlepšením účinnosti naftových motorů, spíš než prodejem velkého množství elektromobilů.
Pět ze sedmi největších výrobců nákladních vozidel v EU – DAF, Scania, MAN, Volvo Trucks a Renault Trucks – je podle reportu na cestě ke splnění cíle bez dalších vylepšení. Zbývající z velké sedmičky Daimler Truck a Iveco zaostávají, ale s mírnými vylepšeními by se sankcím mohly vyhnout. Scania a Volvo Trucks splnily cíl už před dvěma lety.
Prodeje bezemisních těžkých náklaďáků jsou zatím zanedbatelné. Z 360 000 nákladních vozidel loni prodaných v Evropě byla pouze 4 % s nulovými emisemi. V roce 2024 bylo přitom přes 13 % nových prodaných osobních aut plně elektrických, zde se ovšem pohybujeme o řádově vyšších číslech, jde asi o 2 miliony bezemisních aut.
Loni bylo lídrem v segmentu těžkých elektrických nákladních (nad 16 tun) v Evropě Volvo Trucks, prodalo 1970 těchto vozidel, což je skoro polovina všech prodejů. Elektrická těžká vozidla v Evropě tedy stále tvoří velmi malou část trhu těžkých nákladních vozidel. Kamionů nad 12 tun prodaných v roce 2024 je bezemisních jen 1,2 %. U lehčích a středně těžkých nákladních vozidel (3,5-12 tun) je situace výrazně lepší bezemisní vozidla tvoří kolem 10 % trhu.
Elektrický nákladní tahač Volvo FH Aero Electric dosahuje podle údajů výrobce na jedno nabití dojezdu až 600 kilometrů, akumulátor má kapacitu 780 kWh. Díky podpoře nového standardu Megawatt Charging System (MCS) je baterii možné dobít z 20 % na 80 % kapacity přibližně za 40 minut, což odpovídá přestávce na odpočinek řidiče. Tento model je určen pro dálkovou přepravu a je připraven na uvedení do prodeje ve druhé polovině letošního roku.
A jak se elektronáklaďáky prodávají v Česku? Podle informací Centra dopravního výzkumu bylo z celkového počtu 9 172 registrovaných nákladních vozidel v ČR v roce 2024 jen 27 (sic!) elektrovozidel. Prodeje bezemisních nákladních vozidel pokulhávají nejen v Česku ze tří základních důvodů. Bateriové kamiony jsou dražší než dieselové a návratnost investice je pro dopravce zatím nejistá. V Evropě i ČR chybí dostatečně hustá síť rychlonabíjecích stanic pro těžká vozidla, zejména na dálničních koridorech, a to komplikuje plánování tras. A konečně to je omezený dojezd a hmotnostní penalizace. Baterie jsou těžké, snižují užitečnou hmotnost a nabíjení trvá déle než tankování nafty.
Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Midjourney)