Více než polovina prodané zeleniny a ovoce nepřináší zisk, jak to ovlivní trh?

12. 1. 2024  |  Jan Handl

Přestože ovoce a zelenina zdražila, tak tři pětiny objemu těchto potravin se po bezprecedentním nárůstu výrobních a provozních nákladů během pandemie covidu a následné vlny inflace prodávají se ztrátou nebo nulovým ziskem. 

To jsou klíčová zjištění zveřejněná v nové zprávě (PDF) thinktanku Global Coalition of Fresh Produce. Zpráva, která vychází z výsledků průzkumu provedeného na začátku roku 2023, se zabývala rostoucími náklady na produkci ovoce a zeleniny po celém světě a také jejich dopady na celé odvětví i spotřebitele.

„Tento globální průzkum jsme provedli, abychom objasnili výzvy, kterým čelí aktéři v dodavatelském řetězci ovoce a zeleniny po celém světě,“ uvedl pro magazín Fruitnet předseda thinktanku Ron Lemaire.

Covidový skok

Zpráva uvádí, že producenti ovoce a zeleniny po celém světě zaznamenali během pandemie covidu bezprecedentní nárůst nákladů, bez ohledu na to, kde ve světě působí. Zvýšení nákladů byla způsobena růstem ceny hnojiv (celosvětově o 60 %), stavebnictví (+48 %), paliv a plynu (+41 %), dopravy (+40 %) a elektřiny (+40 %).

Většina pěstitelů ovoce a zeleniny sice zvýšila své prodejní ceny, ale celkově to nestačilo. V Evropě vzrostly ceny ovoce a zeleniny o 11 %, v Oceánii a Jižní Americe o 13 %, v Severní Americe o 14 %. V Africe vzrostly ceny skoro o čtvrtinu.

České zdražování

Thinktank prostým výpočtem zjistil, že navýšení cen nebylo dostatečné, aby kompenzovalo nárůst výrobních a provozních nákladů. Téměř tři pětiny globální produkce se tak prodávají se ztrátou nebo nulovým ziskem. Vyšší náklady ovlivnily rozhodování firem, někteří výrobci snížili svou produkci, jiní omezili své vývozní aktivity nebo přešli na výrobu s nižšími přepravními náklady.

Osmdesát procent respondentů průzkumu uvedlo, že se rozhodli odložit nebo zrušit plánované investice, a to nejen vybavení, ale také do inovací a expanze. Autoři zprávy konstatují, že právě omezení inovací a expanze ovlivní trh s ovocem a zeleninou minimálně na několik následujících let. 

Uvidíme, jak se tento trend odrazí v Česku, kde např. poslední léto byly ceny ovoce o 19 % a zeleniny o 23 % vyšší než předcházející léto.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Dall E 3)