Je pro vás udržitelná móda moc drahá? Půjčte si ji. Třeba ve Fashiontéce

21. 3. 2024  |  Zuzana Keményová

Dvě Češky spustily online půjčovnu udržitelné módy, převážně od českých designérů. Kousky za mnoho tisíc korun je možné si objednat až domů za zlomek ceny, nosit třeba týden a pak vrátit. Zatímco v Německu, Skandinávii či Británii je podobný koncept zaběhnutý, v Česku se teprve etabluje. Fashiontéka je v černých číslech, své zakladatelky však zatím neuživí. 

Designové kousky oblečení od udržitelných značek jsou v kurzu, ovšem ne každý si je může dovolit. Například plesové šaty ze skutečně vyhlášených slow fashion dílen stojí i 14 tisíc korun. Co s tím? Problému se chytila dvojice Češek, Eliška Bulínová a Lucie Křenová a společně založily Fashiontéku – půjčovnu luxusní pomalé módy. 

Spustily ji v létě 2022 s cílem nabízet udržitelnější alternativu k nakupování nového oblečení. „Věříme, že budoucnost módy je slow fashion. Jsme tu pro ženy, které chtějí nosit kvalitní designérské kousky a udržitelnou módu, a to za dostupnější cenu. Jsme jediná půjčovna u nás s nabídkou modelů od vícero českých a slovenských návrhářů a etických značek na jednom místě,“ říká pro Ecoista.cz Eliška Bulínová. 

Online půjčovna se zaměřuje hlavně na lokální značky, zakladatelky se snaží zviditelnit české a slovenské návrháře. „Nabízíme dostupnější způsob, jak si jejich tvorbu vyzkoušet,“ zmiňuje Bulínová. Obě zakladatelky mají za sebou několik let zkušeností z marketingových oddělení nadnárodních firem a věří, že nové módní kousky si lze užívat i jinak než nakupováním. „Půjčování módy může uspokojovat naši psychologickou potřebu dělat si stále radost něčím novým,“ je přesvědčena Bulínová.

Fungování Fashiontéky spočívá v online rezervačním kalendáři, kde zájemci vidí dostupné modely. Objednají si je na vybraný termín, například na večírek, svatbu, rande či focení a Fashiontéka jim kousek doručí až domů, a to po celém Česku i Slovensku. Kostýmy, šaty nebo celé komplety si lze objednat na čtyři, sedm, ale i 28 dní. Půjčovné přijde průměrně na tisíc až dva a půl tisíce korun.  

Jak founderky vysvětlují, udržitelnost Fashiontéky stojí na dvou principech: Za prvé, že si lidé kousky nekupují, ale půjčují, tedy nezvyšují spotřebu textilu a nevyhazují. Za druhé, že modely jsou samy o sobě udržitelné, tedy podporuje a propaguje se udržitelná, především česká móda, šitá z organických materiálů za etických podmínek. „Do nabídky vybíráme lokální módu od našich návrhářů, kteří si dávají záležet na prémiových materiálech a kvalitním zpracování. Půjčujeme modely například od Josefiny Bakošové, Terezy Rosalie Kladošové, Lay Sedlákové nebo značky Anamé. Dále nabízíme několik vybraných etických značek ze zahraničí, například Reformation a Marimekko. Ty šijí z udržitelně získávaných materiálů za podmínek férových k zaměstnancům i k planetě,“ ujišťuje Bulínová.

Zvyk vlastnit

Začátek Fashiontéky byl z byznysového pohledu pomalý. Podle slov zakladatelek hlavně proto, že takový koncept půjčování módy je v Česku nový. Z minulosti je prý v tuzemsku zvykem půjčovat si spíše formální společenské šaty a obleky pro velké, speciální události, jako jsou svatby nebo plesy, jinak převládá preference oblečení vlastnit. 

„V zahraničí jsou ale obdobné půjčovny populární už řadu let, zejména ve Spojených státech, Německu, v Británii a Skandinávii. Odtud je některé naše zákaznice i znají. Od začátku je proto pro nás klíčové budovat povědomí o tom, že zákaznice mohou tuto službu využívat už i u nás,“ líčí Bulínová. Fashiontéka se tedy snaží oslovovat potenciální zákaznice na sociálních sítích, skrze spolupráce s médii a influencery. Zároveň je několikrát za rok součástí designových a fashion eventů, kde je možné si modely z nabídky také vyzkoušet.

Největší výzvou v začátcích prý bylo motivovat zákaznice k první výpůjčce a překonávat nejčastější mentální bariéry. „V našem případě jde zejména o nemožnost vyzkoušení, protože fungujeme plně online, a také obava z poničení modelu. Nabízíme proto možnost virtuálního zkoušení. To sice usnadní výběr stylu, střihu nebo barvy, ale není plnohodnotnou náhradou pro vyzkoušení naživo. Zákaznice mají také možnost nenošený model vrátit, pokud po vyzvednutí a vyzkoušení zjistí, že jim úplně nesedí. Této možnosti ale zatím nikdo nevyužil,“ doplňuje Bulínová.

Hlavní skupinu zákazníků nyní podle slov Bulínové tvoří ženy, které jsou inovativní a rády zkouší novinky. Zakladatelky stále musí pracovat na šíření povědomí o Fashiontéce a pořád mají velký kus cesty před sebou. „Nejčastěji půjčujeme do deseti modelů měsíčně, některé na čtyři dny na příležitosti a některé na 28 dní. Největší poptávku jsme zaznamenaly v předvánoční večírkové sezóně,“ konstatuje Bulínová. Většinu měsíců končí půjčovna v černých číslech, tedy je zisková. Přesto nelze říct, že by Fashiontéka své zakladatelky plně živila. Obě se jí věnují paralelně s jinými projekty, protože v ní vidí budoucnost. „Jsme přesvědčené, že potřebuje delší čas, aby se na českém trhu etablovala,“ míní Bulínová.  Projekt byl také loni vybrán do akceleračního programu Start It@ČSOB, v rámci kterého nyní pracují na strategii a na dalších vylepšeních služby půjčování módy online. 

Mohly by offsetovat

Expertka na cirkularitu v byznysu Ivana Hekerle z poradenské společnosti CIRAA nápad online půjčovny udržitelné módy hodnotí kladně. Říká, že na českém trhu už existují půjčovny sportovního, těhotenského či dětského oblečení i dětských hraček a dané koncepty úspěšně fungují, což je signálem pro ekonomickou udržitelnost podobných projektů. 

„V oblečení pro běžné nošení vidíme podobné modely v zahraničí. Byznysově tedy podobné projekty mohou fungovat. Testem pro tento projekt ale podle ní bude, aby Fashiontéka nezačala dělat kompromisy ve výběru značek, které nabízí, a opravdu pečlivě kontrolovala, že tvrzení jednotlivých značek, které má v portfoliu, jsou pravdivá. „Jak se bude portfolio rozšiřovat, tak bych například na webu Fashiontéky ráda viděla kritéria pro výběr značek v portfoliu a jak jednotlivé značky tato kritéria naplňují,“ navrhuje Hekerle.

I Andrea Veselá, analytička výzkumného oddělení Think Tanku INCIEN, v projektu vidí budoucnost. Je to podle ní rozhodně krok správným směrem, obchodní modely stavěné na bázi půjčování a sdílení jsou totiž v souladu s principy udržitelnosti i cirkularity. „Fashiontéka se navíc pyšní tím, že v jejich databázi mohou zákazníci najít především udržitelné české a zahraniční módní značky, což jejich pozitivní dopad ještě znásobuje,“ chválí Veselá. 

Jako u všech inovativních řešení, je ale podle ní důležité, aby se takovéto možnosti dostaly do povědomí lidí, kteří by si jinak třeba kvůli jedné večerní akci kupovali celý nový outfit. „Tedy aby bylo jasné, že tohle je nejen environmentálně šetrné řešení, ale i něco, díky čemu je možné hodně ušetřit. Myslím si, že pokud si člověk nakoupí věci pro každodenní nošení co nejvíc ze second-handů nebo second-hand platforem, jako je třeba Vinted, a pro speciální příležitosti si zapůjčí slow fashion oblečení třeba od Fashiontéky, je to velmi zodpovědný a cirkulární přístup k módě,“ je přesvědčena Veselá. 

Osobně by prý takovéto možnosti pro speciální příležitost využila, nechce totiž kvůli tomu, že se ráda hezky obléká, podporovat vykořisťování lidí i planety. „Poslání Zásilkovnou navíc je, co se emisí z dopravy týče, šetrnější než poslání balíčku až domů,“ připomíná Veselá. Uvažuje jen nad tím, zda Fashiontéka offsetuje své emise. „Pokud ne, určitě je tu potenciál ještě většího pozitivního dopadu touto cestou,“ doporučuje Veselá.V zahraničí již podobné projekty módní projekty fungují, a to například i formou měsíčního předplatného. Ve Velké Británii je například populární služba Nuuly, které využívá více než 150 tisíc lidí, většinou žen ve věku 25-35 let. Zákazník si za poplatek 98 liber měsíčně, tedy necelé tři tisíce korun, může půjčit až šest kousků oblečení, měsíc je nosit a pak je vrátit. Pokud si nějaký kousek oblíbí, může jej i zakoupit. Na holandské platformě MudJeans, kde je zase možné si měsíčně pronajímat džíny a po roce si je buď odkoupit nebo vrátit, jakékoliv opravy jsou už v ceně předplatného zahrnuté.

Foto: Fashiontéka