Ve městě, kde energie získaná při brzdění metra napájí elektromobily 

24. 2. 2025  |  Jan Handl

Barcelona je průkopníkem udržitelné městské dopravy se svým inovativním přístupem k napájení systému metra. Nový systém výroby elektřiny v barcelonském metru mění vlaky metra na elektrárny. Energie z brzdění ale umí využít i Praha.

Síť barcelonského metra podle Happy Eco News vyrábí pomocí technologie rekuperačního brzdění elektřinu, dodávanou třeba do nabíječek elektrických vozidel. 

Rekuperační brzdění funguje tak, že zachycuje energii produkovanou při zpomalení vlaku. Tato energie je přeměněna na elektřinu a distribuována v celém systému metra k napájení základní infrastruktury, jako je osvětlení, eskalátory a nabíjecí stanice pro elektromobily. Projekt, známý jako metroCHARGE, byl zahájen loni v červenci se čtyřmi nabíjecími stanicemi pro elektromobily.

Energie pryští vzhůru

Systém barcelonského metra je hlavní součástí městské hromadné dopravy a obsluhuje 440 milionů cestujících ročně na 165 stanicích a více než stovce kilometrů tratí. Jakmile bude rekuperační brzdění plně implementováno, bude generovat 41 % energie potřebné k provozu vlaků, čímž se ročně zabrání přibližně 3 885 metrickým tunám emisí oxidu uhličitého.

Místní podniky poblíž nabíjecích center pro elektromobily zaznamenaly nárůst pěší dopravy, zejména ze strany majitelů elektromobilů, kteří využívají nové nabíječky. Tento nárůst poskytl nové příležitosti pro kavárny, obchody a další poskytovatele služeb. I když technologie rekuperačního brzdění využívají i jiná města, Barcelona je první, kdo ji integruje v tak velkém měřítku a propojuje ji s externími aplikacemi, jako je nabíjení elektromobilů.

Projekt MetroCHARGE stál přibližně 8,6 milionu dolarů, ale barcelonský dopravní podnik očekává, že se tato investice vrátí do pěti let. A to díky úsporám energie a příjmům z poplatků za nabíjení.

Brzdění jinde

Energie z brzd už se používá leckde. Filadelfii snižuje spotřebu energie o 10 %. São Paulo generuje dostatek energie prostřednictvím rekuperačního brzdění na pohon 15 % svých vlaků.Pražské metro využívá rekuperační brzdění již více než deset let. Energie vzniklá při brzdění vlaků vrací zpět do systému a může být použita například pro pohon dalších souprav. A jak je na tom pro ilustraci pražské metro se spotřebou energie? Je jedním z největších “žroutů” elektrické energie v Praze. Jeho roční spotřeba činí 200 000 MWh, což odpovídá zhruba 548 MWh denně.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)