Už i čeští rockeři jedou recyklaci, k tvrdší muzice patří i veganství

13. 8. 2023  |  Zuzana Keményová

Podle vzoru západních umělců jako Coldplay, kteří na koncertech využívají kinetickou energii svých fanoušků, se o udržitelnější zábavní průmysl snaží i čeští umělci. 

Jak redakci Ecoista sdělila Anna Vašátková, mluvčí hudebního festivalu Rock for People (RfP), mnoho kapel, kupodivu hlavně těch tvrdších žánrů, požaduje pouze rostlinnou stravu.

„V Česku jsou vyznavači veganského jídla například všichni členové kapely z naší stáje RfP Booking John Wolfhooker. Průkopníkem v tuzemsku je Ben Cristovao, který na svém koncertě v O2 areně nabídl pouze rostlinnou alternativu jídla či upcyklovaný merch,“ dává příklady Vašátková. 

O eko fungování se snaží i festival jako takový. Před deseti lety byl jedním z prvních tuzemských festivalů, který vsadil na omyvatelné znovupoužitelné kelímky. „V současné době naše ekolinka vede napříč celým festivalem. Třídíme 17 druhů odpadu – kromě plastu a papíru například i hliníkové plechovky, PET lahve, tetrapakové obaly, sklo, textil či bioodpad a další. Dvě z našich stageí byly letos poháněny alternativními zdroji energie,“ přibližuje Vašátková. Už třetím rokem také spolupracují s českou firmou Devinn, od které mají vodíkový generátor H2BASE.

„Prostřednictvím zeleného vodíku jsme poháněli nejen Conference stage, ale i osvětlovali část areálu a nabíjeli elektromobily Toyota, které tvořily novou flotilu nízkoemisních, hybridních, elektro nebo přímo vodíkových vozů pro kapely a hosty festivalu. Druhá stage byla poháněná solárními panely,“ dodává Vašátková. 

Umělci mají vliv 

Podobně mluví i Tereza Nash, mluvčí festivalu Colours of Ostrava. Říká, že jsou již běžné požadavky jak zahraničních, tak i českých umělců snížit dopad jejich vystoupení na životní prostředí. „Čeští interpreti již v mnohém dohání ty zahraniční. Standardní jsou požadavky na udržitelné nádobí, vegetariánskou či veganskou stravu, zamezení plýtvání potravinami, sdílené transporty na letiště. Někteří umělci již od festivalu vyžadují dodání zprávy o udržitelnosti,“ vyjmenovává Nash. 

I v Ostravě letos úspěšně testovali vodíkový agregát, který poháněl celou prodejnu s festivalovým merchandisingem. Produkce festivalu se zaměřuje na sdílenou dopravu, navázala například partnerství s firmou Nextbike poskytující sdílená kola. „Podařilo se nám dopravit tisíce lidí na festival bez nutnosti využití osobních automobilů,“ popisuje Nash. 

Snaha umělců o udržitelnost má nejen přímý dopad, tedy snížení ekologické zátěže dané akce, ale funguje především jako osvěta. Mají totiž statisícová publika fanoušků, mezi něž šíří svůj vliv.  „V době sociálních sítí se určitě dá říci, že umělec může mít přímý vliv na své fanoušky,“ je přesvědčena Nash. Dodává, že rozhodující je, jak s informacemi každý z nich naloží. 

Anna Vašátková doplňuje, že umělci jsou bráni jako opinion leadeři a mají na své fanoušky velký vliv. „Svým životním stylem, vystupováním i texty písniček mohou otevírat témata, o kterých by třeba mnohé ani nenapadlo přemýšlet. Jsou inspirací a ukazují široké veřejnosti, že existuje více cest, jimiž se vydat,“ shrnuje Vašátková.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace