Elektrická kola a mopedy: Tiší hrdinové boje proti závislosti na ropě

19. 11. 2023  |  Daniel Dočekal

V poslední době dochází k významnému posunu v globálních trendech dopravy. Více než 280 milionů elektrických kol a mopedů po celém světě má větší dopad na snižování poptávky po ropě než elektrické automobily. Tyto dvou- a tříkolky jsou obzvláště populární v zemích jako je Čína, kde jsou mopedy běžným dopravním prostředkem.

V roce 2022 bylo na silnicích více než 280 milionů elektrických mopedů, skútrů, motocyklů a tříkolek, což zastínilo počet elektrických automobilů a komerčních elektrických vozidel. Tento nárůst elektrické mikromobility snížil poptávku po ropě o přibližně milion barelů denně, což je asi 1 % celosvětové poptávky po ropě. Toto snížení je čtyřikrát větší než u všech světových elektrických automobilů.

Elektrická kola a mopedy jsou nejen levnější k nákupu a provozu ve srovnání s elektrickými auty, ale také spotřebovávají výrazně méně energie. Například roční náklady na nabíjení při dojíždění na e-kole 20 km denně činí asi 20 dolarů. V Austrálii se elektrická kola rychle stávají vážným způsobem městské dopravy, když se jich tam loni prodalo více než 100 000.

Adoptace elektrické mikromobility může významně snížit emise ve městech. Studie ve Velké Británii zjistila, že cesty na e-skútrech produkují až o 45 % méně oxidu uhličitého než alternativní dopravní prostředky. Výzkumníci v USA odhadují, že pokud by cesty na e-kolech tvořily 11 % všech cest vozidly, emise z dopravy by klesly o přibližně 7 %.

S rostoucími cenami benzínu a klesajícími cenami baterií se stávají elektrická vozidla a zejména elektrické mopedy, kola a skútry stále dostupnějšími a dále snižují poptávku po ropě. Mezinárodní energetická agentura předpovídá, že celosvětová poptávka po ropě dosáhne vrcholu v roce 2028 na úrovni 105,7 milionu barelů denně a poté začne klesat.

Ačkoliv elektrická vozidla přispívají ke snižování poptávky po ropě, je pravděpodobné, že elektrická mikromobilita sníží poptávku rychleji díky svým nižším nákladům a vyšší míře přijetí.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)