Umožníme lidem bydlet na spotřebu, říká Hachlinec, jehož systém sleduje náklady v reálném čase

6. 2. 2023  |  Filip Broz
Miro Hachlinec

Průměrná česká domácnost vynakládala na konci loňského roku za bydlení už třetinu svých příjmů. Významnou část těchto nákladů tvoří platby za energie a další služby, o přesných částkách však lidé stále nemají takový přehled, jaký by odpovídal 21. století. “Lidé se dozvídají finální částku z papírové složenky, která jim přijde zpětně, jednou za rok a od každého dodavatele zvlášť,” popisuje v rozhovoru podnikatel Miro Hachlinec. Jeho start-up BeiT vyvinul systém, který veškeré náklady v bytě digitalizuje a prostřednictvím mobilní aplikace je v reálném čase ukazuje uživatelům bytu. Produkt Bytové konto dnes využívají správcovské firmy s celkovým portfoliem přesahujícím 100 tisíc bytů.

Díky účasti v akceleračním programu ClimAccelerator si start-up spočítal, že používáním jejich řešení může domácnost kromě financí ušetřit až jednu tunu CO2 ročně.

Co vás přimělo zaměřit se právě na téma správy nemovitostí?

Já jsem se celý život věnoval krizovému managementu, rozvoji nových trhů a to souvisí i s rozvojem nových produktů. Následně jsme si prošel několika start-upovými zkušenostmi, během čehož jsem řešil i projekty z oblasti nemovitostí, developoval jsem menší bytový dům. Pro ten jsem hledal řešení, které by plně digitalizovalo management nájemního domu. Žádné takové jsem nenašel, nejen v Česku, ale ani ve světě, což mě velmi překvapilo. Zároveň se mi zrovna uvolnil softwarový tým, tak jsme vytvořili nejdřív pilotní projekt a po šesti letech intenzivního vývoje máme hotový produkt, který plně digitalizuje ten ekosystém managementu budovy a navazujících činností. 

Opravdu takový produkt neexistoval, nemáte na trhu konkurenta?

Tak bych to neřekl, konkurentů je mnoho, spíše jde o ten koncept. Nebylo jednoduché spojit jednotlivé fragmentované činnosti zajišťované různými stranami do jednoho digitálního celku. Naše mobilní aplikace umožňuje v reálném čase sledovat všechny náklady na energie, služby a vlastně cokoliv, za co se v bytě platí. A také rovnou zpracovává platby. A za tím se skrývá digitalizace energetiky, spotřeby vody, rozpočítávání nákladů mezi nájemníky, apod.. Takové řešení na uspokojivé úrovni jsme opravdu nenašli a proto jsme ho postavili.

Jste ještě start-upem nebo už spíše zavedenou firmou? Máte řadu klientů, absolvovali jste několik akceleračních programů….

Spíše jsme ještě start-upem. Produkt Bytové konto jsme spustili na začátku minulého roku pro naše přímé zákazníky, tedy korporátní firmy spravující budovy. A na začátku tohoto roku spouštíme mobilní aplikaci pro jejich klienty – uživatele bytů. Takže produktově jsme sice relativně daleko, ale obchodně jsme na začátku.

Zaměřujete se tedy vyloženě na velké správcovské firmy? 

Přesně tak, velké správcovské firmy nebo institucionální vlastníky budov.

Můžete zmínit konkrétního klienta?

Naše řešení využívá třeba i katolická církev. Arcibiskupství pražské buduje jako investici významný bytový fond. My jim toto portfolio od začátku nastavujeme a rovnou digitalizujeme. Je to pro nás menší, ale velmi zajímavý klient. Ač jde vlastně o nejstarší instituci na světě, jsou otevření inovacím a zkouší nové věci. Naším prvním velkým klientem se stalo SBD Praha, bytové družstvo, které spravuje víc než 20 tisíc bytů. Dále náš systém začíná zavádět třeba společnost Pražská správa nemovitostí, která vlastní i Tančící dům.

Miro Hachlinec. Foto: BeiT

Nabízíte vaši službu i v jiných zemích?

Aktuálně se zaměřujeme převážně na český trh, máme ale pilotní projekty v Německu a chystáme další ve Francii. A také teď budujeme obchodní síť na Slovensku a v Polsku, s čímž jsme vlastně původně vůbec nepočítali.

Až 30 % úspora nákladů 

Funguje váš produkt i ve starších bytech, nebo je využitelný převážně v nových budovách s inteligentními měřáky?

To je právě jedna z našich výhod, naše řešení je aplikovatelné na jakékoli budovy. Jsme schopni integrovat téměř všechny typy měřičů v Česku. Naši klienti spravují tisíce různých bytů a náš systém slouží na integraci celého jejich portfolia, jinak by to ani nedávalo smysl. 

Jak tedy získate data ze staršího měřiče, ke kterému musí dvakrát ročně přijít správce odečíst číslo?

Velká část měřičů už je dnes dálkově odečitatelná. Například měřiče na vodu se musí měnit každých pět let a od počátku minulého roku Evropská unie stanovila povinnost, aby všechny nově nainstalované měřiče na teplou vodu a teplo v bytech byly již dálkově odečitatelné.

Jakou finanční úsporu může digitalizace správy budovy pro uživatele znamenat?

Záleží na jaké je úrovni a jaké nástroje úspory se tam realizují. Jen v té úrovni, kterou dnes poskytujeme, je to v rozsahu 10-30 % a jde o zásluhu dvou faktorů. První je uvědomění si spotřeby a na základě toho její optimalizace z hlediska uživatele. Naše aplikace vám totiž přesně ukáže, jakou úsporu pro vás znamená snížení teploty v bytě o jeden, dva, tři stupně a vy si vyhodnotíte, jaké je to optimum mezi úsporou a komfortem. 

Tip: Rady, jak doma ušetřit, naleznete zde: Pro nižší spotřebu energie může něco udělat každý z nás. I malá drobnost stačí

Druhá věc je, že se můžete dostat k informaci, která vám ty náklady zvyšuje. Například, že vám protéká záchod, přetápíte, máte neoptimální spotřebiče. To vše se dá na základě detailní datové analýzy vypozorovat. A v tom momentě dokážete snížit náklady bez omezení komfortu. Dále jsou tu mimořádné situace, které lze odhalit v reálném čase – právě protékající záchod, prasklá trubka, rozsvícené světlo, zatímco jste odjeli na dovolenou, a podobně. Aplikace vás na to upozorní a vy můžete začít problém hned řešit, díky čemuž ušetříte.

V jaké fázi spuštění té mobilní aplikace jste?

Na začátku. Máme 100 tisíc bytů, na které nyní implementujeme správcovský systém a spolu s tím jde nabídka aplikace pro jejich klienty. Její ostré spuštění chystáme v rámci několika dalších týdnů.

Sektor bydlení je pro každého největším zdrojem CO2

Zaznamenali jste větší poptávku po vašem řešení během energetické krize?

Ano, značnou.

Máte k tomu nějaká čísla?

To se nedá jednoduše vyčíslit, protože jsme na trhu noví, ale z reakcí klientů vidíme, že je ten zájem způsobený i současnou krizí. Naši službu nabízíme jen firemním klientům, nikoliv jednotlivcům. Naši zákazníci budou postupně nabízet náš produkt svým klientům, tedy nájemníkům, kde lze předpokládat hlavní zájem. 

Protože jsou to oni, kdo mohou ve finále ušetřit.

Ano, je to jako když jedete autem a sledujete svou aktuální spotřebu paliva. Absolutně běžná věc pro všechny, která umožňuje jezdit na spotřebu. Ještě jsem nezaznamenal, že by někdo řekl, že “bydlí na spotřebu”. Přitom bydlení je mnohonásobně větší náklad než spotřeba paliva v autě. Ale jednoduše k tomu nebyl přesný nástroj. Lidé se stále dozvídají finální částku z papírové složenky, která jim přijde zpětně, jednou za rok a od každého dodavatele zvlášť.

V čem má váš projekt společensky pozitivní dopad?

Je to v několika úrovních. Zaprvé je to zvětšení komfortu bydlení a záruka, že majetek je spravován kvalitněji. Zadruhé víme, že budovy a bydlení jsou největším zdrojem uhlíkové stopy. Přesný přehled o fungování budovy umožňuje lidem efektivněji nakládat se všemi zdroji a materiály a tím snižovat i uhlíkovou stopu. Máme spočítáno, že díky našemu systému dokážeme ušetřit až jednu tunu CO2 na domácnost ročně.

S čím vám při rozvoji podniku pomohl program ClimAccelerator, kterého jste se loni zúčastnili?

Pomohl nám právě v tomto, tam jsme si dokázali spočítat tuto tunu CO2. A taky uvědomit si celkově, jaký dopad může náš produkt mít na zákazníky a na životní prostředí. 

Pomohlo vám to zamyslet se i nad tím, jak funguje váš podnik jako takový? Jak třeba nastavit některé procesy cirkulárněji, šetrněji?

Ano, ale ne zas natolik. My jsme firmu od počátku budovali na principech ESG, ještě předtím než to začalo být trendy. A ClimAccelerator pro nás byl v tomto ukazatel toho, že společnost už dospěla na stejnou vlnu.

Hledáte investora pro další rozvoj?

Ano, aktivně jednáme s investory. Je to pro nás dlouhodobý cíl.

Text: Jolana Kubátová
Foto: BeiT