zpět na výpis
#emiseC02  #ESG  #udrzitelnost 

Udržitelný přístup je pro firmy konkurenční výhodou v reputaci, financování i náboru

10. 6. 2022

Warning: A non-numeric value encountered in /home/www/ecoista/www/wp-content/plugins/seznam-ads/includes/class-seznam-ssp-automatic-insert.php on line 343

Warning: A non-numeric value encountered in /home/www/ecoista/www/wp-content/plugins/seznam-ads/includes/class-seznam-ssp-automatic-insert.php on line 351

Warning: A non-numeric value encountered in /home/www/ecoista/www/wp-content/plugins/seznam-ads/includes/class-seznam-ssp-automatic-insert.php on line 353

Pro firmy jsou dnes principy udržitelnosti (ESG) již často pevnou součástí firemní kultury. Samozřejmostí je pro ně ekologické nakládání s odpady (64 %), snižování emisí uhlíku (50 %) i využívání obnovitelných zdrojů (50 %). Udržitelný přístup tuzemské firmy vnímají jako budoucí konkurenční výhodu u zákazníků i potenciálních zaměstnanců.

Pro 82 % firem je udržitelnost součástí firemní kultury – vlastní i nastavené mateřskou společností, Prokázal průzkum UniCredit Bank mezi 50 firmami z ČR a SR. Nadpoloviční většina (68 %) dotázaných firem považuje uplatňování principů ESG za konkurenční výhodu a vycházejí z předpokladu, že společnosti, které na udržitelnost nedbají, budou mít v blízké budoucnosti potíže se získáváním financí. Téměř pětina (18 %) firem uvádí, že je k dodržování principů motivuje tlak zdola, ať už jde o dodavatele, obchodní partnery, zákazníky či uchazeče o zaměstnání. Podobný počet (21 %) respondentů uvedlo, že je k větší udržitelnosti tlačí hlavně právní závazky.

„Nedodržování základních principů může mít pro firmy v budoucnu významné negativní dopady – na reputaci, financování, ale i na vztahy se zákazníky a dodavateli,“ uvedl Jan Jašek, ředitel Industry Expertise Center v UniCredit Bank.

V jakých z níže uvedených oblastí již ESG principy a nástroje firmy uplatňují nebo v blízké budoucnosti plánují uplatňovat

Emise a energie v hlavní roli

Nejvíce napříč firmami rezonují nepřekvapivě témata spojená s ekologií. Firmy již dnes běžně zajišťují ekologické nakládání s odpady, snižují emise uhlíku a podporují využívání obnovitelných zdrojů. Současné energetická krize a s ní související růst cen energií je dnes tématem pro všechny firmy v České republice. Pokud se firma snaží ušetřit na energiích, je z dlouhodobého hlediska nejvýhodnější zainvestovat do ekologičtějších zdrojů energie.

I když v České republice je ESG podle průzkumu banky stále primárně o ekologických tématech, firmy začínají stále více řešit i zbylé dva pilíře. Čtyři z deseti firem (39 %) se zavazují k udržování inkluzivní firemní kultury a stejný počet jich prosazuje podporu pro vzdělávání a školství. Neméně důležitá je i podpora lokálních komunit.

Firmy zároveň vědí, že pro potenciální zaměstnance i širokou veřejnost se téma udržitelnosti stává čím dál důležitějším. Čechům záleží na tom, jak se firmy chovají k zaměstnancům i ke svému okolí. Dodržování zásad společenské odpovědnosti v podnikové sféře a zároveň trvalé udržitelnosti (ESG) považuje za důležité 93 % lidí.

Chybí specialisté

Průzkum poukázal na to, že ve společnostech má na starosti implementaci ESG principů nejčastěji samo vedení společnosti (55 %), málokterá má však k dispozici specializovaného zaměstnance (10 %). V některých případech řeší ESG oddělení marketingu či lidských zdrojů. Tento fakt neplatí jen pro tuzemsko – podle průzkumu společnosti Deloitte z konce roku 2021 panuje podobná situace i ve firmách ve Spojených státech. Pouze 21 % tamních firem mělo loni specializovaný tým pro řešení ESG témat.

Informace o ESG čerpají firmy zejména z médií (55 %) a sociálních sítí (39 %). Informace i poradenství dnes dokážou firmám nabídnout i banky. Pro bezmála třetinu firem je pak rozhodujícím ukazatelem nařízení vlády a veřejných institucí, popřípadě doporučení neziskových organizací.

Zdroj: UniCredit Bank