Kolik lidé letos utratilo za vánoční dárky? A budou mezi nimi i věci z druhé ruky? Knižní secondhand Knihobot provedl opět v řadách svých zákazníků průzkum.
Výzkumu Knihobotu se účastnilo 750 dotázaných z celé České republiky. Kromě vánočních nákupů se v Knihobotu zajímali také o to, kde a jaké věci z druhé ruky zákazníci nakupují nejčastěji. Díky datům z loňského průzkumu přináší navíc výsledky i zajímavá srovnání.
Částka, kterou jsou Češi ochotni investovat do vánoční dárků, je zpravidla lakmusovým papírkem ekonomické situace domácností. Navzdory rostoucím výdajům především kvůli cenám potravin se však ve srovnání s loňským rokem zvýšila. Podle ekonomů utratí lidé letos v celku o 20 % více než loni.
Tři tisíce korun za dárky přitom letos stačilo 37 % dotázaných, třetina má strop pět tisíc korun. Více než 9000 Kč pak stejně jako vloni utratí za dárky 12 % dotázaných.
Dárek z druhé ruky se chystala pod stromeček svým blízkým pořídit třetina zákazníků. Oproti loňsku je to o 4 % více. „Chuť věnovat dárek z druhé ruky obecně vzrostla. Z našeho průzkumu víme, že takový dárek už někdy věnovaly dvě třetiny dotázaných,“ říká Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu. „Naprosto běžně pak volí dárek z druhé ruky 15 % zákazníků.“
Hlavním důvodem ke koupi dárku z druhé ruky je podle dotazovaných skutečnost, že věc není možné sehnat jinde. To dokazuje jedinečnost nabídky secondhandů, bazarů i antikvariátů. Právě to, že disponují věcmi, které nejsou běžně dostupné, z nich dělá místa, kde je možné sehnat originální a často levnější zboží.
Hlavním důvodem lidí, kteří dárek z druhé ruky nikdy nedali (20 %), je názor, že dárky mají být nové věci. Mezi další pohnutky patří fakt, že dotazovaní darují věci, které z druhé ruky koupit nejdou, nebo že ještě neměli příležitost dárek z druhé ruky koupit.
Vloni nakupovalo z druhé ruky často, tj. jednou měsíčně 37 % dotázaných, letos tuto odpověď zvolilo 47 %. Jde tedy o poměrně jasný nárůst, který dokazuje, že „sekáče“ si získávají srdce Čechů. Dotazovaní nejčastěji nakupují v online sekáčích či e-shopech antikvariátů, konkrétně v 58 %, což je o 10 % více než v loňském roce. Číslo stouplo na úkor marketplace, bazarů a swapovacích skupin, které aktuálně volí 16 % dotázaných. Do kamenných prodejen zamíří stejně tak jako vloni pětina zákazníků.
Kde nejčastěji nakupujete z druhé ruky | 2023 | 2024 |
Marketplace, bazary a swap skupiny | 26 % | 16 % |
Online secondhand nebo e-shop antikvariátu | 48 % | 58 % |
Kamenný secondhand/antikvariát | 20 % | 20 % |
Kombinuji všechny zmíněné varianty | 6 % | 6 % |
Nejčastější motivací (42 %) ke koupi je fakt, že jinde už není věc k dostání. Pro třetinu lidí je motivací udržitelnost, pro 17 % je rozhodující nízká cena a potřeba ušetřit. Výsledky se oproti loňsku nezměnily, mírně stoupl důraz na udržitelnost (o 4 %). Řada respondentů ale zmiňuje, že důvodem pro nákup je mix všech těchto faktorů.
Nejčastěji lidé z druhé ruky nakupují knihy a oblečení o něco méně pak auta, věci do domácnosti nebo elektroniku. Ta je ale zároveň zbožím, které by hodně lidí z druhé ruky nikdy nekoupila – mezi nejčastější obavy patří, že věc nebude odpovídat popisu, anebo strach z podvodných nabídek.
Jaká je vaše letošní útrata za vánoční dárky? | 2023 | 2024 |
Do 3 000 Kč | 36 % | 37 % |
3 – 5 000 K | 35 % | 34 % |
5 – 8 000 Kč | 17 % | 17 % |
9 000 Kč a více | 12 % | 12 % |
Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)