Green Apéro s Annou Marešovou: design a kvalita jako recept na dlouhý život výrobku

10. 3. 2024  |  Jolana Kubátová

Navrhla luxusní tramvaj, petřínskou lanovku a proslula designem intimních produktů. Někdy je ale lepší, když designér něco nenavrhne, říká Anna Marešová

Čistý design, kvalitní materiály, dlouhý život. To se snaží dát do vínku svým návrhům designérka Anna Marešová. V roce 2018 navrhla se svým studiem pražskou výletní tramvaj T3 Coupé, za kterou byla oceněna nejprestižnější cenou Red Dot. Navázala návrhem petřínské lanovky, která bude v provozu od roku 2025. A díky dlouholeté práci na designu intimních pomůcek je také úspěšnou byznysmenkou a rozvíjí svou značku Whoop.de.doo. V únoru byla hostkou Michaela Rozsypala v talkshow Green Apéro.

Jak jde dohromady design a udržitelnost? “Já razím takové heslo, že někdy je lepší, když designer něco nenavrhne,” říká Anna Marešová. Sama si zakládá na udržitelnosti svých návrhů a je pro ni podstatné, aby si je uživatel oblíbil a používal je co nejdéle. I proto ji baví design veřejné městské dopravy. “Navrhuje se na mnoho let dopředu a když vás ten design baví i po 30 letech, tak je to dobrá práce,” říká. 

Kritika nových tramvají

Když Praha v roce 2008 představila podobu nových tramvají, mladé designérce se nelíbily. “Působí strašně veliké, ale uvnitř jsou takové stísněné, člověk se tam necítí dobře. Myslím, že je to hodně o egu designéra. Někdy se do návrhu chce zkrátka otisknout, ale podle mě je důležité zůstat u toho, k čemu věc slouží,” myslí si Marešová.

Sama designérka potom připravila protinávrh nových tramvají. “Dostala jsem za to hodně cen, ale nic se nestalo,” směje se Marešová. Až po 6 letech se ji ozval ředitel pražského dopravního podniku, pro který nakonec designérka navrhla výletní tramvaj T3 Coupé. “Lidé na dopravní podnik pořád píšou, že chtějí jezdit tramvají mazačkou, ale to není možné kvůli bezpečnosti. T3 Coupé vznikla jako alternativa pro tyhle zájemce,” vysvětluje. Od roku 2018 si mohou lidé výletní tramvaj soukromě pronajmout.

Anna Marešová stojí i za návrhem nové petřínské lanovky. Se svým vzdušným a jednoduchým designem uspěla v konkurenci 20 studií. Když se dvě protijedoucí lanovky potkají, zpomalí, jedna blikne na druhou a ta zčervená. “Tím se nám podařilo dodat tomu – komisí požadovanou – emoci, aniž bychom museli přidávat něco navíc,” vysvětluje Marešová s tím, že nejen tady pro ni byla důležitá týmová práce jejího studia. “Nerada pracuji sama,” říká.

Blíže k výrobě

Druhým stěžejním tématem Anny Marešové jsou intimní pomůcky pro ženy. “Chtěla jsem být oproti MHD blíže k výrobě, zkusit si i ten výrobní proces,” popisuje. Z návrhů, které původně vznikaly jako její diplomové práce, je dnes zavedená značka Whoop.de.doo, kterou má Marešová stále pod svými křídly. 

V portfoliu Whoop.de.doo je menstruační kalíšek, venušiny kuličky a vibrátor. Díky tomu, že je od počátku vyvíjí žena, která má s těmito produkty zkušenost, jsou promyšlené ve všech ohledech. “I na tak malém produktu se dá vychytat hodně detailů, které potom produkt posunou úplně jinam,” zjistila. 

Aby ale mohla vyrobit produkt podle sebe, musela si to také sama financovat. “Vybrala jsem stavební spoření a místo nábytku jsem si koupila formy na venušiny kuličky,” vypráví. Jak už bývá běžné, potkalo ji několik nezdarů a špatně spočítaných finančních plánů. “Na vibrátor jsme měli milion, ten jsem utratili při vývoji, ale výsledek ještě nebyl. Někdy je to zkrátka náročné, ale je to daň za svobodu,” vypráví podnikatelka.

Do elektroniky už ne

Její vibrátor je celý “obalený” lékařským silikonem, má tři motory a díky tomu je ohebný. Marešová i za něj získala designérskou cenu Red Dot. “Ale kdybych věděla to, co vím teď, tak do toho vibrátoru asi nejdu. Bez zkušenosti jít a vyrábět elektroniku, shánět dodavatele a to celé v Česku, bylo to opravdu náročné,” říká mladá designérka. 

S limitovanými znalostmi z oboru pro ni bylo občas těžké odhadnout, zda je její nápad nerealizovatelný, nebo se do něj technikům jen nechce. “Často ale stačí na ně trochu zatlačit a nakonec to jde. Řešila jsem takhle tramvaj, i vibrátory,” směje se Marešová.

Nyní se soustředí na “designování” své firmy Whoop.de.doo. “Jedna z nejtěžších disciplín je mít správné lidi na správných místech,” říká Marešová s tím, že se snaží firmu dostat na takovou úroveň, aby měla čas i na jiné projekty.

Foto: Tomáš Novák, záhlaví Daniel Dočekal