Letecké společnosti chtějí být zelenější a kupují si uhlíkové kredity – ale má to vůbec smysl?

18. 11. 2024  |  Jan Handl

Létáme stále na fosilní paliva. Letecké společnosti proto ve snaze o uhlíkovou neutralitu hledají netradiční řešení. Třeba kupování “odpustků” v podobě platbě firmám, jež mají ze vzduchu vysávat emise.

Letecká společnost British Airways udělala krok ke svému cíli nulových emisí CO2 podepsáním dohody se společností Climeworks, lídrem v oblasti odstraňování uhlíku, který využívá technologii Direct Air Capture (DAC). 

British Airways se stává třetí leteckou společností, která v této oblasti s Climeworks spolupracuje, dohoda byla uzavřena i s Lufthansou a SWISS. Nakoupí za 9 milionů liber kredity (carbon removal credits) na dobu šesti let.

Leteckému průmysly snahy o snižování uhlíkové stopy komplikuje, že zatím prostě nejsou alternativy k fosilním palivům. Proto sahají k tak extravagantním řešením jako je Direct Air Capture. 

Climeworks provozuje své závody DAC na Islandu a má v úmyslu výrazně rozšířit svou působnost. Továrny vysávají uhlík ze vzduchu a vstřikují ho pod povrch Země, kde má být trvale uložen. Provoz je ze 100 % poháněn geotermální energií.

Cestující to zajímá

Partnerství mezi British Airways a Climeworks demonstruje rostoucí trend v leteckém průmyslu zkoušet a investovat do pokročilých technologií odstraňování uhlíku v oblasti letecké dopravy.

Klíčovou roli v úspěchu podobných iniciativ hraje názor veřejnosti a chování zákazníků. Průzkumy naznačují rostoucí povědomí cestujících o dopadu letecké dopravy na životní prostředí. Studie Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) z roku 2023 uvádí, že 85 % cestujících zajímá, jak mohou snížit svou uhlíkovou stopu z létání.

Letecké společnosti chtějí být do poloviny století uhlíkově neutrální. Net zero emise z letecké dopravy do roku 2050 jsou cílem Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Kvůli tomu se investuje i do nových typů motorů a pohonů – je ale otázka, kdy a v jaké míře budou k dispozici. 

K cíli mají přispět také právě offsetové programy, ve kterých některé letecké společnosti nabízejí cestujícím možnost kompenzovat jejich uhlíkovou stopu z letu investováním do zelených projektů. Nicméně pro ilustraci: současná továrna Climeworks vysaje z atmosféry 3000 tun CO2, zatímco jeden zpáteční let z Londýna do New Yorku produkuje na jednoho pasažéra 1,7 tuny CO2. A ročně létá s British Airways 43 milionů pasažérů. 

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)