Každý pátý automobil prodaný v roce 2023 bude elektromobil

9. 5. 2023  |  Lubomír Heger

Celkem by se jich mělo prodat 14 milionů elektrovozů oproti loňským 10 milionům. Od roku 2020 je to více než čtyřnásobný nárůst. Táhne jej především Čína, ale také státní pobídky v zemích Evropské unie.

Téměř každý pátý automobil prodaný v letošním roce na celém světě bude elektromobil, předpovídá Mezinárodní energetická agentura (IEA). 

Pozoruhodný nárůst poptávky po modelech poháněných bateriemi znamená, že elektromobily budou tvořit 18 % celosvětového prodeje automobilů, zatímco v roce 2020 to byla pouhá 4 %, uvádí se v každoročním výhledu IEA, píše v listu Financial Times Peter Campbell.

Čína tlačí ceny dolů

Zpráva rovněž zdůrazňuje závislost automobilového průmyslu na čínských technologiích. Přibližně 35 % vyvezených elektromobilů v loňském roce pocházelo z Číny, přičemž Evropa je největším obchodním partnerem této země, co se týče prodeje elektromobilů a baterií.

V letošním roce se předpokládá nárůst prodeje na 14 milionů vozidel, včetně modelů na baterie i hybridů, které se nabíjejí ze zásuvky.

Na Čínu v roce 2022 připadly téměř dvě třetiny všech prodejů elektromobilů, a to především díky dotačním programům. Evropa a USA, které rovněž nabízejí dotační pobídky, jsou druhým a třetím největším trhem pro tyto vozy.

Noví účastníci trhu, jako je Tesla a čínské firmy včetně BYD, zvyšují konkurenci v segmentech elektrických vozidel:  tlačí tak ceny dolů a dále potenciálně zvyšují poptávku.

550 gigawatthodin baterií

Výrobci vozidel jako Ford, Stellantis, General Motors a Mercedes-Benz patří k firmám, které si stanovily mnohamiliardové plány na prodej pouze bezemisních vozidel, a to v nadcházejících dvou desetiletích.

Prudký nárůst prodeje elektromobilů také podnítil investice do továren na výrobu baterií. Poptávka po bateriích pro elektromobily loni vzrostla o 65 % na 550 gigawatthodin.

Navzdory obavám panujícím v tomto v odvětví, zda výroba baterií udrží krok s prodejem, IEA předpokládá, že počet  nových oznámených projektů znamená, že bateriový průmysl je na dobré cestě uspokojit očekávané potřeby výrobců automobilů v průběhu tohoto desetiletí.

Tisíce eur od vlád kupujícím

Prodej elektromobilů v EU značně závisí na výši dotací. Dotace může mít různé formy: Buď jde o přímou podporu státem, ať již o slevu při nákupu vozidla nebo o různé daňové úlevy či jiné výhody např. levné parkování apod. 

Například Německo poskytuje na nákup elektromobilu 9000 eur, (z toho 1/3 automobilky), Francie dává na nákup 7000 eur a další bonus při sešrotování starého vozidla, Rakousko 5000 eur atd. V České republice je od roku 2022 zavedena omezená výše dotace pro firmy a pro podnikatele. 

Extrémní situace je v Norsku kde kombinací dotací na elektromobily a vysoké daně na automobily vychází stejný vůz s elektrickým pohonem levněji než se spalovacím motorem, což je důvod tamějšího velkého podílu elektromobilů na prodeji vozidel.

Autor: Luboš Heger

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace