Celkem by se jich mělo prodat 14 milionů elektrovozů oproti loňským 10 milionům. Od roku 2020 je to více než čtyřnásobný nárůst. Táhne jej především Čína, ale také státní pobídky v zemích Evropské unie.
Téměř každý pátý automobil prodaný v letošním roce na celém světě bude elektromobil, předpovídá Mezinárodní energetická agentura (IEA).
Pozoruhodný nárůst poptávky po modelech poháněných bateriemi znamená, že elektromobily budou tvořit 18 % celosvětového prodeje automobilů, zatímco v roce 2020 to byla pouhá 4 %, uvádí se v každoročním výhledu IEA, píše v listu Financial Times Peter Campbell.
Zpráva rovněž zdůrazňuje závislost automobilového průmyslu na čínských technologiích. Přibližně 35 % vyvezených elektromobilů v loňském roce pocházelo z Číny, přičemž Evropa je největším obchodním partnerem této země, co se týče prodeje elektromobilů a baterií.
V letošním roce se předpokládá nárůst prodeje na 14 milionů vozidel, včetně modelů na baterie i hybridů, které se nabíjejí ze zásuvky.
Na Čínu v roce 2022 připadly téměř dvě třetiny všech prodejů elektromobilů, a to především díky dotačním programům. Evropa a USA, které rovněž nabízejí dotační pobídky, jsou druhým a třetím největším trhem pro tyto vozy.
Noví účastníci trhu, jako je Tesla a čínské firmy včetně BYD, zvyšují konkurenci v segmentech elektrických vozidel: tlačí tak ceny dolů a dále potenciálně zvyšují poptávku.
Výrobci vozidel jako Ford, Stellantis, General Motors a Mercedes-Benz patří k firmám, které si stanovily mnohamiliardové plány na prodej pouze bezemisních vozidel, a to v nadcházejících dvou desetiletích.
Prudký nárůst prodeje elektromobilů také podnítil investice do továren na výrobu baterií. Poptávka po bateriích pro elektromobily loni vzrostla o 65 % na 550 gigawatthodin.
Navzdory obavám panujícím v tomto v odvětví, zda výroba baterií udrží krok s prodejem, IEA předpokládá, že počet nových oznámených projektů znamená, že bateriový průmysl je na dobré cestě uspokojit očekávané potřeby výrobců automobilů v průběhu tohoto desetiletí.
Prodej elektromobilů v EU značně závisí na výši dotací. Dotace může mít různé formy: Buď jde o přímou podporu státem, ať již o slevu při nákupu vozidla nebo o různé daňové úlevy či jiné výhody např. levné parkování apod.
Například Německo poskytuje na nákup elektromobilu 9000 eur, (z toho 1/3 automobilky), Francie dává na nákup 7000 eur a další bonus při sešrotování starého vozidla, Rakousko 5000 eur atd. V České republice je od roku 2022 zavedena omezená výše dotace pro firmy a pro podnikatele.
Extrémní situace je v Norsku kde kombinací dotací na elektromobily a vysoké daně na automobily vychází stejný vůz s elektrickým pohonem levněji než se spalovacím motorem, což je důvod tamějšího velkého podílu elektromobilů na prodeji vozidel.
Autor: Luboš Heger
Foto: Daniel Dočekal, ilustrace