Green Building a šetrná stavební chemie – aneb co to je geomalta a jak se lepí zeleně

22. 1. 2024  |  Věra Keilová

Co má společného právě probíhající přestavba hotelu InterContinental v Praze a nedávno dokončená rekonstrukce hotelu Sklář v Harrachově? To, že se při nich podařilo uplatnit zásady Green Building neboli přírodního stavitelství. 

Pavel Jarolím se v roce 2012 rozhodl začít doslova na zelené louce s podnikáním v oblasti prodeje ekologických výrobků stavební chemie, které jsou šetrné vůči přírodě i lidskému zdraví. Založil filmu Ecomineral, která se stala výhradním zástupcem ekologických italských výrobků Kerakoll. „Při sanaci betonu se například použije jedna jediná hmota namísto několika užívaných materiálů při tradičním postupu, a navíc to je šetrné k životnímu prostředí a našemu zdraví,“ vysvětluje.

Výjimečné vlastnosti a přírodní původ materiálů jsou také oceňovány při rekonstrukcích historického zdiva a omítek. Před dvěma lety bylo s pomocí výrobků řady Biocalce z oblasti ekostavebnictví např. sanováno staré zdivo na českém konzulátu v Bělehradě, který je umístěn v památkově chráněné budově.

Další novinkou je tzv. geomalta, která není na rozdíl od běžné malty z cementu, ale jde o přírodní kaolin, bauxit a geopojivo, což je důležitý parametr Green Buildingu, neboť při výrobě cementu uniká do ovzduší kysličník uhličitý, čímž dochází k výrazné uhlíkové stopě. Přírodní omítky jsou navíc prodyšné a odolné proti plísním. Výrobků ekologické stavební chemie jsou ostatně dnes už stovky a patří k nim vyrovnávací hmoty na podlahy i na stěny, hydroizolace, lepidla či spárovací hmoty.

Jaká byla vaše cesta k zelené stavební chemii a k produktům firmy Kerakol?

Dlouhá a zároveň krátká. Každému z nás dáno něco jest a já jsem umíchaný koktejl z vitality, pracovitosti, pevné vůle a víry ve vlastní síly, stříklý naivitou, důvěřivostí a otevřeností. Po zkušenostech v zahraničí v 90. letech a dlouholeté velmi tvrdé práci pro korporát — proto dlouhá — jsem se rozhodl radikálně změnit svůj profesní život a začal stavět svůj pubertální sen, totiž vlastní firmu. Oslovil jsem firmu, která byla korporátem, pro nějž jsem pracoval, nejvíce kritizovaná, a navázal s ní okamžitou spolupráci, aniž bych tušil, jaké bohatství se v jejich vývoji a výrobním programu nachází — a proto ta cesta byla i krátká. 

Jaké je postavení ekologických výrobků ve stavebnictví u nás a jinde ve světě?

Uvedu příklad. V roce 2000 začal Kerakoll, výrobce, kterého v ČR zastupuji, tzv. zelenou revoluci. Bylo to v době, kdy ve stavebním sektoru byla ekologie ještě tabu, ale Kerakoll začal už tehdy vyrábět výrobky ohleduplné vůči lidskému zdraví a šetrné pro přírodu. Když jsem v polovině roku 2011 u nás začal nabízet ekologické materiály, např. lepidlo na obklad a dlažbu, smáli se mi, ať za nimi s takovými hovadinami nechodím, že je ekologie nezajímá, ale zajímá je cena. Dnes je u nás situace lepší, nicméně tlak na cenu a marketink megafirem na běžné materiály stále vítězí na plné čáře.

Jaké cesty se nejvíce osvědčují při prosazování kvalitních a inovativních výrobků? 

Z mého pohledu a zkušeností neexistuje žádná logika, žádný způsob ani metoda, které by zaručily úspěch. Navíc nám svázal ruce GDPR, podle kterého nemůžete zvednout telefon a oslovit někoho, koho nemáte v databázi, protože od něj nemáte svolení, že mu můžete něco nabídnout. Vtipné, že? Takže dáváme reklamy do odborných časopisů, děláme online kampaně, provádíme školení, prezentace, vkládáme reference na sociální sítě včetně obchodních akcí atd. Nejlepší je mít dobrý kontakt, na kterém se dá poměrně rychle stavět. A pak je tu ještě otázka realizace. Někdy stačí ukázat řemeslníkovi, jak se s jednotlivými výrobky pracuje, a díky jeho nadšení je pak spolupráce okamžitá. Jindy „tlučete na dveře“ měsíce, někdy dokonce i roky — a nic. Pomáhá reklama od samotných zákazníků, skvělá je zpětná vazba vlastně od kohokoliv, někdy se situace v náš prospěch zlomí i u největších konzervativců poté, co s námi a s naším nadstandartním technickým servisem získají vlastní zkušenost.  

Jsou nějaké signály, že se už blýská na lepší časy?

Ano, jsou. Kdyby nebyly, neměla by naše firma každým rokem nárůst, naši obchodní partneři by se k nám nevraceli atd. Je vidět, že naše výrobky získávají na své oblibě, takže jsme už — světe div se — trhem poptáváni i sami. V masovém měřítku jsme ale proti gigantům v boji o zákazníka kapkou v moři. Jsem však optimista. Cílíme především na obchody se stavebninami a na koupelnová studia, ale také je důležité, aby se o výrobcích Green Buildingu dozvěděli projektanti a architekti. 

V roce 2023 jsme se stali členem České rady pro šetrné budovy, která si dala za cíl, aby ekologické produkty dostaly ve stavebnictví větší prostor. 

Co byste si nejvíce přál v letošním roce?

Ve stavebnictví se pohybujeme v silně zakonzervovaném a proklientelistickém prostředí, zkrátka v zajetých kolejích, kde — jak často slýchám — není důvod něco měnit. Aktivní a pozitivní přístup proto vždy mile překvapí. Hryžeme do již rozděleného pomyslného koláče, ale na druhou stranu je to i velká motivace.

Foto: Pavel Jarolím