Firmy zavádějí udržitelné služební cesty. Nejlepší jsou ty, kdy se nikam nejede

20. 12. 2022  |  Filip Broz
Nástupiště vlaku

Firmy v Česku začínají řešit ekologickou stopu pracovních cest svých zaměstnanců. Vybírají si hotely se zelenou certifikací, místo letadel se snaží lidi vysílat v elektroautech nebo pomocí car sharingu. Podle vědeckého časopisu Nature Climate Change právě turistický průmysl odpovídá za 8 % emisí skleníkových plynů.

Když se zaměstnanci českého Siemensu chystají na služební cestu, roli nehraje ani cena, ani například wellnessové služby, ale to, jak moc je hotel ekologický. Siemens v říjnu oznámil, že jako první globální firma na světě zavádí hodnocení udržitelnosti ubytování na služebních cestách svých zaměstnanců. Od příštího roku bude Siemens vybírat preferované hotely podle kritérií udržitelnosti definovaných GSI, tedy (Green Stay Initiative). Je to globální standard, který hodnotí aspekty udržitelného ubytování a míst pracovních jednání na služebních cestách.

Konkrétně u Siemensu se ovšem nejedná o zanedbatelné měřítko. Jak zjistila redakce Ecoista.cz, jen u české pobočky Siemensu jde o pět tisíc přespání, tedy „člověkonocí“ za rok.

Hotely na seznamu

V praxi to bude vypadat tak, že ubytování si zaměstnanci Siemensu rezervují prostřednictvím firemní aplikace, kde už funguje rezervační nástroj pro výběr z preferovaných hotelů, které mají označení Green Stay (zelený list) podle metodiky GSI.

Foto: Mosaic House

„Zaměstnanec si může ikonu listu rozkliknout a dozvědět se víc o jednotlivých parametrech, které daný hotel vykazuje, například emise CO2, spotřeba vody a tvorba odpadu za jednu hotelovou noc. U některých hotelů jsou uvedeny také další informace, například o možnosti dobíjení elektromobilů,“ popisuje pro Ecoista.cz Mariana Kellerová, mluvčí českého Siemensu.

Siemens pravidelně organizuje výběrová řízení na ubytovací služby v jednotlivých státech včetně České republiky a upřednostňuje ty hotely, které splňují kritéria udržitelnosti podle GSI. Základem pro hodnocení jsou data o spotřebě energie a vody nebo množství odpadu za obsazený pokoj za jednu noc. Ta následně slouží jako základ pro výpočet uhlíkové stopy hotelu. Vedle těchto údajů se sledují i další kritéria, například zda má hotel vlastní strategii udržitelnosti, oblast recyklace nebo vzdělávání zaměstnanců o tématech udržitelnosti. Společnost HRS, která kritéria GSI administruje, provádí také certifikaci jednotlivých hotelů. 

O udržitelné ubytování se v Česku zajímají už i další firmy, například operátor T-Mobile.

„Soustředíme se na minimalizaci negativního dopadu naší činnosti na životní prostředí i na snížení uhlíkové stopy, proto hotely vybíráme i dle lokality – ideálně v docházkové vzdálenosti k pobočkám T-Mobile či dosahu městské hromadné dopravy. Dále přihlížíme k tomu, zda hotel splňuje mezinárodní standardy dle ISO PAS 2050 (standardy pro měření uhlíkové stopy, pozn. red.), čímž jsme se připojili k Green Stay Initiative. Zavazuje nás to zvyšovat podíl takzvaných Green Stay hotelů mezi našimi dodavateli,“ vzkázala pro Ecoista.cz mluvčí T-Mobile Patricie Šedivá.

Eko-hotel v Praze potvrzuje zájem o služební cesty

Foto: Mosaic House

Jedním z nejvíce ekologických hotelů v Praze je Mosaic House. Byl zároveň jedním z prvních, které se tématem udržitelnosti v hotelových službách začaly naplno zabývat. Už od roku 2012 náleží Mosaic House certifikát BREEAM-Excellent, v němž tento hotel získal pět hvězdiček ze šesti možných. Vlastní také European Energy Certificate System – certifikát potvrzující, že je zcela CO2 neutrální. Odebírá elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů, za spotřebu plynu se zavázal odevzdávat každý rok příspěvek na obnovu lesů a pralesů. Budova byla navíc první stavbou v České republice se systémem recyklace šedých vod, tedy odpadních vod z van a umyvadel. Hotel také využívá odpadní teplo z chlazení či vzduchotechniky.

„Zájem o informace o našem udržitelném provozu stále roste. Už to není jen moderní téma, ale čím dál více promyšlené jednání. Postoj lidí se jednoznačně změnil, čím dál více jich přemýšlí ekologičtěji. Máme informace od několika našich korporátních klientů, že si náš hotel vybrali pro svoje cesty právě kvůli našemu konceptu,“ uvedla pro Ecoista.cz Veronika Pekárková, šéfka obchodu a marketingu v Mosaic House.                      

Místo letadla auto, místo dieselu elektro 

Kromě hotelů se firmy zaměřují i na ostatní položky na cestovním výkazu, a to například na dopravní prostředky. „Zaměstnance motivujeme, aby pro dopravu na služební cesty volili především hromadnou dopravu, ideálně vlakovou. Český Siemens také zavedl program transformace firemní flotily, která bude do roku 2030 čistě elektrická,“ ujišťuje Kellerová.

Foto: Shutterstock

Podobně i T-mobile při pracovních cestách upřednostňuje udržitelnější formy dopravy, přednost má pozemní před leteckou. Při cestě do čtyř hodin jízdy například nelze v T-mobilu použít letadlo. „Při cestách mezi pobočkami používáme car sharing nebo elektromobily. Dle cílové destinace volíme uhlíkově nejpřijatelnější dopravní prostředek, preferujeme vlak před leteckou dopravou,“ dodává Patricie Šedivá. 

Podobně to mají i ve Škoda-Auto. K vyřešení pracovního úkolu podniká pracovní cestu zpravidla jeden zaměstnanec, k dispozici jsou k zapůjčení elektromobily a zároveň mohou zaměstnanci využívat carsharingovou platformu ŠKODA Click, která umožňuje lépe využívat vozy, které tak zbytečně nestojí v garáži.

„Při výběru samotných hotelů se řídíme několika kritérii stanovenými koncernem Volkswagen (vlastník Škoda-Auto, pozn. red.), mezi které patří také udržitelnost,“ dodává mluvčí mladoboleslavské automobilky Gabriela Slabihoudková.

Podobně i do flotily Vodafone již přibylo prvních pět elektroaut a firma plánuje nahradit 144 svých služebních aut za vozy s hybridním pohonem. „A v příštím kalendářním roce počítáme s dalšími 30 auty ve verzi plug-in hybrid. Pokud vše půjde, jak má, tak bychom po roce 2028 měli ve Vodafonu jezdit už jen elektroauty. Výběr hotelu při delších služebních cestách vždy závisí vždy na vícero faktorech, přičemž udržitelnost je jedním z nich,“ zmiňuje mluvčí Vodafone Charlota Dědková.                                

Nejlepší je nejezdit vůbec                                   

Společnosti se také snaží služební cesty ani nepodnikat a pokud je to jen trochu možné, jednat s obchodními partnery virtuálně. Například ve Škoda-Auto se pracovní cesta uskuteční jen tehdy, nelze-li dané záležitosti vyřídit pomocí online meetingu. I ve Vodafonu se snaží využívat v co největší míře moderní technologie, aby počet služebních cest eliminovali na nutné minimum.

Podobně to vidí například i Air Bank. „Největším pozitivním přínosem je rozhodnutí, jestli je vůbec nutné někam fyzicky cestovat. Díky využívání techniky minimalizujeme nutnost fyzických cest. Kultura online meetingu je v Air Bank naprostým standardem, se kterým máme dlouholetou a dennodenní zkušenost,“ zmiňuje mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Text: Zuzana Keményová (autorka je redaktorkou HN) 
Foto: Mosaic House a Shutterstock   
Zdroj: nature.com, hotel-audit.hrs.com