Evropan vyhodí 12 kg oblečení ročně – pomůžou proti plýtvání půjčovny? 

14. 4. 2025  |  Jan Handl

Pronájem oděvů může snížit dopad módního průmyslu na životní prostředí, ale tento obchodní model si zatím hledá své místo. Proč je cirkulární přístup v oblasti fashion takový problém?

Zpravodajství Euronews upozorňuje na nedávno zveřejněnou studii švédské Chalmers University of Technology, která se zaměřila to, jaká opatření mohou zajistit úspěch půjčování oděvů. Vědci doufají, že jejich zjištění budou mít přínos pro ekologizaci průmyslu, protože v oblasti módy se půjčování zatím příliš nerozvinulo.

Evropané přitom ročně vyhodí 12 kilo oblečení na osobu a v USA vyprodukuje průměrný Američan každý rok dokonce 37 kilogramů textilního odpadu.

Módní průmysl je jedním z nejvíce znečišťujících odvětví a dle odhadů vytváří až 10 procent globálních emisí skleníkových plynů.

Složitá logistika

Vědci ve své nové studii zkoumali úspěch alternativních, udržitelnějších obchodních modelů pro oděvní průmysl. Analyzovali devět švédských společností, které se pokusily s různou mírou úspěchu o vytvoření udržitelné půjčovny oděvů.

Studie identifikovala tři hlavní obchodní modely pronajímání oděvů. Členský model umožňuje zákazníkům stát se členy a následně si oblečení na určitou dobu půjčit, podobně jako knihy v knihovně. S modelem předplatného platí zákazníci měsíční poplatek za zapůjčení určitého počtu oděvů. V rámci individuálního modelu půjčování společnosti poskytují konkrétní typy oblečení k zapůjčení, často v kombinaci s dalším vybavením, jako je outdoorové oblečení s lyžařským vybavením.

Složitá logistika

Vědci uvádějí, že ačkoli existovala ochotná zákaznická základna pro pronájem oděvů tímto způsobem, objevilo se několik dalších problémů, které podnikatelům ztěžovaly dosažení ziskovosti. Každý kuse oděvu je třeba vyčistit a zkontrolovat, než jej lze znovu půjčit, což vyžaduje čas. Firmy se také potýkaly s vysokými náklady na skladování, logistiku a prádelnu. Zejména u modelů předplatného byly také potíže se získáním počátečního kapitálu.

Úspěšnější byly společnosti, které se zaměřovaly na konkrétní trh, jako je outdoorové oblečení. Existuje totiž specifická potřeba, za kterou je zákazník ochoten zaplatit pokaždé, když potřebuje tento typ oblečení.

Co u nás

Udržitelné půjčovny oblečení se v posledních letech rozvíjejí jako alternativa k fast fashion i v Česku. Zákazník si oblečení vybere buď online nebo přímo v showroomu. Oblečení si lze obvykle půjčit na 4 dny až několik týdnů. Některé půjčovny nabízejí i měsíční předplatné nebo „šatníkové“ balíčky, kde si zákazník vybere několik kusů na měsíc a pak je vymění.

Pražská Leepa nabízí výběr oblečení pro každodenní nošení, předplatné a služby pro firmy. Kjó se zaměřuje se na designové kousky a pomalejší módu, Swap Prague kombinuje půjčování s výměnnými akcemi, takzvaným swapováním. Ethical wardrobe je online platforma s ekologickou módou k zapůjčení.
I Češi začínají mít rádi udržitelné půjčovny, jelikož pomáhají lidem obměnit šatník bez zbytečného nakupování, podporují cirkulární ekonomiku a snižují ekologickou zátěž módního průmyslu.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (MidJourney)