Michal Illich patří mezi nejznámější české technologické podnikatele. Po úspěchu s vyhledávačem Jyxo a platformou Blog.cz se rozhodl vydat úplně novým směrem. Jeho současný startup Zuri pracuje na vývoji hybridního letadla s vertikálním startem a přistáním (VTOL), které by mohlo výrazně snížit emise a změnit regionální dopravu mezi městy. Zuri navazuje na tradici českého letectví, ale s vizí budoucnosti, která je tišší, ekologičtější a dostupnější.
Co vás přivedlo z digitálního světa k vývoji hybridního letadla a k oblasti udržitelné dopravy?
S rodinou jsme hodně cestovali, byli jsme tehdy na cestě kolem světa a přirozeně si všímali frustrací a ztraceného času, který je s tím spojený. Mimochodem, odpovědi do tohoto rozhovoru právě píšu na letišti – vstávali jsme ve 4 ráno, abychom byli včas na letišti na plánovaný odlet v 7:00. A právě se dozvěděli, že se let zpozdil na 9:50. Takže celkově strávíme skoro 6 hodin, ještě, než se letadlo odlepí od země.
Projekt Zuri má ambici změnit regionální leteckou dopravu směrem k udržitelnosti. Co pro vás osobně znamená „udržitelná mobilita“?
Jde hlavně o nízké emise. Zuri bude mít díky hybridnímu pohonu a udržitelnému leteckému palivu (SAF) emise extrémně nízké, na úrovni elektrického auta nebo vlaku.
Hybridní VTOL letadla se často zmiňují jako klíč k ekologičtější dopravě mezi městy. Jak byste laikovi vysvětlil, v čem je Zuri šetrnější k životnímu prostředí než tradiční letadla nebo vrtulníky?
Helikoptéry jsou šíleně nehospodárné a hlučné – to je důvod, proč s nimi v podstatě nikdo z nás nelétá. Ohromná spotřeba paliva a nízká rychlost se promítá do vysoké ceny, kterou si téměř nikdo nemůže dovolit. A kvůli hluku a nízké bezpečnosti jsou zakázané nad většinou měst, výjimku mají jen lékařské nebo policejní helikoptéry.

Klasické letouny jsou na tom podstatně lépe – tam už je cena dobrá a ekologicky nejsou – při uvážení jejich výhod – tak špatné. Jejich problém je spíš v nutnosti letišť – cesta tam a dlouhý čas strávený na letišti cestu zbytečně prodlužuje, často i násobně. Minulý měsíc jsem byl pracovně v Mnichově, cesta z Prahy autem trvá 5 hodin a je v podstatě výhodnější než létat. Přestože je letadlo rychlejší, tak s veškerou režií kolem a sníženou flexibilitou létání na tyhle vzdálenosti vyjde hůř.
V jaké fázi vývoje se Zuri nachází? Už máte za sebou letové testy nebo demonstrátory, které ukazují funkčnost konceptu?
Ano, Zuri má za sebou velký, 11metrový demonstrátor, který úspěšně prošel letovými testy. Nyní připravujeme demonstrátor druhé generace, který oproti prvnímu bude mít tiltrotory. Kromě těchto velkých letadel máme také hodně zmenšených modelů, typicky mezi 2 a 5 metry rozpětí, na kterých testujeme všechny letové režimy, včetně náročného přechodu mezi vertikálním a horizontálním letem.
Vývoj letadla je mimořádně nákladný. Jak svůj projekt financujete?
Zuri za svou historii získalo zhruba 18 investorů, od poměrně malých, až po poslední investici v řádu milionů euro od Jana Barty. Nyní připravujeme další kolo, zřejmě poprvé cílené spíš na zahraniční investory.
Když se podíváte do budoucnosti, kde byste chtěl, aby Zuri bylo za pět let? Vidíte se spíš jako výrobce letadel, nebo jako provozovatel letecké služby?
Za pět let bychom měli mít již velké letadlo certifikované a vstupující na trh. Převážně se soustředíme na vývoj a následný prodej letadla samotného, ale nechci vyloučit ani možnost, že bychom jej ve střední Evropě provozovali.
Na trhu se objevuje stále více firem vyvíjejících elektrická či hybridní letadla. Jak vnímáte konkurenci a čím se podle vás Zuri odlišuje?
Dovolím si nesouhlasit, počet konkurentů naopak ubývá. Nyní jsme v EU v podstatě zbyli jen dva VTOL projekty – my a jeden francouzský. Zmizely dva němečtí konkurenti, jeden zkrachoval a druhý byl stoprocentně koupen Číňany. Zuri se odlišuje především zaměřením na delší vzdálenosti – máme dolet 700 km, tedy 7x víc než konkurenti létající pouze na baterky. V obou případech je to dolet s 30minutovou povinnou rezervou.

Často se mluví o tom, že technologické inovace musí jít ruku v ruce se společenskou odpovědností. Jak se díváte na dopad leteckých inovací na klima a na to, jak se může letectví stát součástí řešení, ne problému?
Letectví celosvětově produkuje zhruba 4 procenta emisí. To není moc, když uvážíme že pro transoceánské cesty neexistuje žádná jiná alternativa. Zuri se svými elektromotory a hybridním pohonem na udržitelné letecké palivo emise na km ještě násobně snižuje.
Co vás na vaší práci nejvíc baví a motivuje?
Mě by nenáročný projekt nebavil:). Zuri je skvělé tím, že kombinuje hardware a software vývoj a může čerpat z talentu a tradice, které české letectví má.
Foto: Michal Illich