Češi nechtějí elektromobily: 90 % lidí je nevlastní ani nechce. Polovina považuje za “podvod”

17. 4. 2023  |  Jan Müller
90% Čechů elektromobil nemá a ani ho nechce.

Až překvapivě velký odpor české veřejnosti k elektromobilům. Takový je výsledek letošního výzkumu renomované agentury NMS Market Research. 

Nemám, nevěřím, nepodporuji, neplánuji. A dokonce ani nevěřím, že jednou budu muset.” Tak odpověděla v únorovém průzkumu  agentury NMS většina dotazovaných.

Konkrétně to bylo 87 % (“elektromobil nemám a koupi neplánuji“), 64 % (“elektromobilitě nevěřím“) a 59 % (“nemyslím, že někdy budu muset elektromobil koupit“). Tři čtvrtiny respondentů si myslí, že elektromobilita je uspěchaná, polovina dokonce soudí, že je to podvod na automobilistech.

K elektromobilitě jsou nejvíce skeptičtí lidé ve středním věku, a to více než dvě třetiny respondentů,“ uvedl Kamil Kunc z NMS. 

Ať si EU říká, co chce

Navzdory tomu, že elektromobilita je dnes marketingově automobilkami i vládami široce podporovaná, je u nás ve skutečnosti zatím v plenkách. Pouhé 0,5 % dotázaných vlastní elektromobil a 1,2 % hybrid. Co je ale nejvíc překvapivé, že pouze 3 % lidí uvedla, že si ho plánuje koupit. 8 % pak plánuje koupi hybridu. 

Naopak téměř 9 z 10 lidí se chce držet klasických aut.  A to přesto, že loni EU zakázala prodej spalovacích motorů od roku 2035. To ale velká část české veřejnosti jaksi odmítá akceptovat. Na dotaz, zda si myslí, že si budou muset elektromobil koupit kvůli regulaci, odpovědělo 60 % odmítavě. 

Pokud tedy skutečně evropská direktiva vstoupí v platnost, pak to možná vypadá na hromadnou vzpourou českých automobilistů. Řešením mohou být sice auta na vodíkový pohon nebo na syntetická paliva, ale jejich vývoj je zatím v počátcích, takže do roku 2035 to nevypadá na realistické řešení. Zbývají tedy elektromobily.

Přečtěte si: Komentář: klimatický balíček jako hazardní hra o evropský průmysl

Nenuťte nás

Dvě třetiny dotázaných vyjádřilo názor, že by řidiči neměli být k přechodu na elektriku nuceni. Nejde přitom o to, že by Češi odmítali elektromobilitu jako celek. Více jak půlka uvedla, že elektromobilita je dobrý krok, ale spalovací motory by měly zůstat zachovány. 

Ale je tu také část veřejnosti, která je absolutně skeptická. 51 % lidí dokonce soudí, že elektromobilita je podvod, který životnímu prostředí neprospěje. 

Jak tyto výsledky výzkumu interpretovat? Česko je – po Slovensku – zemí, kde se vyrábí největší počet aut na počet obyvatel. Pro automobilovou velmoc je takový výhled do budoucna docela problém. Je evidentní, že argumenty k tomu rozhodnutím úřadu ukončit stoletou historii spalovacích motorů se u nás nesetkávají s pochopením. 

Ostatně loni tvořili z celkového počtu prodaných aut v Česku elektromobily jen 2 %, což je druhé nejnižší číslo v Evropě. Nejméně elektroaut se pak prodává právě na Slovensku. Jinými slovy – tradiční výrobci spalovacích motorů nejsou k elektronovinkám moc vstřícní. 

Vtíravé otázky

A to nepochybně i proto, že se objevují argumenty, které ukazují, že vliv elektrických automobilů na životní prostředí není zanedbatelný. Už jen proto, že se elektrická energie musí někde vyrobit. Dnes ze 40 % v uhelných elektrárnách a ze 30 % v jaderných. Nad budoucností obou přitom visí otazník. 

Nebo že poptávka po elektrických bateriích znamená vyšší spotřebu lithia, kobaltu, niklu a dalších kovů, jejichž těžba je ekologický problém. Nebo, že efektivita spalovacích či hybridních motorů stále stoupá, takže jsou menší zátěží pro životní prostředí, zatímco přebudování automobilového průmyslu včetně infrastruktury nabíjení pro auta bude drahé – a tím pádem i ekologicky nákladné. 

Přečtěte si: Elektromobily ekologičtější než auta se spalovacím motorem? Záleží, jak to měříte

Otázkou je, jak jsou jednotlivé argumenty proti elektrickým automobilům opodstatněné. Faktem ale je, že česká veřejnost nesdílí představy politiků a automobilových vizionářů, že “musíme co nejdřív” opustit spalovací motory a nahradit je elektrickými, jež jsou navíc pro spotřebitele dražší, mají problém s dojezdem a taky s prozaickou otázku: Kde a jak dlouho je vlastně budeme nabíjet? Autor tohoto textu má zkušenosti se dvěmi elektromobily a obě bylo potřeba nabíjet výrazně delší dobu než uváděl výrobce. 

Zdroj: NMS, Centrum dopravního výzkumu (CDV), World in Data

Text: Jan Muller
Foto: Ilustrace, Daniel Dočekal