Budoucnost letectví je ve vodíku, říká solární superstar Bertrand Piccard

1. 7. 2022  |  Filip Broz

Ve světě obnovitelných energií je hvězdou. Nejen proto, že v roce 2016 jako první člověk na světě přeletěl Atlantik letounem poháněným čistě solárními panely, ale také proto, že od té doby neúnavně propaguje soláry a celkově čistou energetiku všude ve světě. Bertrand Piccard je švýcarský vědec, vynálezce, vizionář a také zakladatel nadace Solar Impulse Foundation, která pomáhá k dekarbonizaci po celém světě. Kromě solární energie ale Piccard vidí velkou budoucnost i ve vodíku, jak vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro Ecoista.cz.

Jste velkým propagátorem solární energetiky. Máte na domě solární panely?

Ano, mám a jsem s nimi velmi spokojen. Můj dům ve Švýcarsku leží na úplné samotě, je odstřižený od veřejných sítí. Mám na něm instalovány solární články, které dodávají energii systému topení, jenž funguje pomocí tepelného čerpadla. Zároveň pak panely vyrábějí elektřinu pro celé stavení. Je to velmi dobrý a soběstačný mikrosystém. Když jsem ten dům koupil, energeticky fungoval na naftový pohon. Nechal jsem to předělat na solární systémy a ročně ušetřím opravdu hodně.

Bertrand Piccard

A co vaše auto? Jezdíte na elektřinu?

Samozřejmě, miluji elektrická auta. Jsou čistší a mají lepší jízdní vlastnosti než auta s klasickými spalovacími motory, například pokud jde o zrychlení. Jsou také tichá a nerachotí to v nich. Když brzdíte, dobíjíte tím baterii. Účinnost dnešních elektrických motorů se šplhá až k 97 procentům. Musíme ale zapracovat na tom, abychom elektromobily přizpůsobili současné elektrické síti. Je třeba vymyslet chytrý způsob, jak elektroauta dobíjet, a to v době, kdy není síť tak moc vytížená, například v noci. A stejně tak, když je například uprostřed dne největší poptávka po elektřině, měli bychom být schopni použít energii z auta pro provoz v domě. To už se dnes zkouší a říká se tomu Vehicle To Grid, tedy síť propojená s autem. Takže když přijdete domů, dejme tomu kolem osmé hodině večer, kdy všichni odčerpávají nejvíce energie ze sítě, můžete od sítě odpojit baterii svého domu a fungovat na energii z auta. A třeba uprostřed noci, až bude v síti naopak energie přebytek, své auto zase nabijete na příští den. Pokud se naučíme takto regulovat elektrickou síť, mnoho energie ušetříme, protože už nebudeme muset vyrábět tolik elektřiny mezi šestou a devátou hodinou večerní. Jednoduše použijeme tu, kterou jsme si během dne uložili do zásoby v bateriích našich aut.

Dalším alternativní pohonem, o němž se teď hodně mluví, je vodík. Jak velkou budoucnost vidíte ve vodíku?

Je pravda, že některé obnovitelné zdroje, jako solární nebo větrná energie, jsou nestálé. Slunce nesvítí vždy, vítr také nefouká všude a pořád stejně. Takže je třeba zdroje kombinovat, například s bioplynovou energií nebo právě s energií z vodních elektráren, která už je stálejší. Kombinace několika různých obnovitelných zdrojů záleží na tom, o kterou se jedná zemi. Například ve Švýcarsku máme mnoho přehrad, soustřeďujeme se na vodní energii, protože pro ni máme vhodné podmínky. Energie z vodních elektráren má tu výhodu, že se dá skladovat přečerpáním vody do horní části přehrady. A vodík představuje také jeden ze způsobů, jak ukládat energii na dobu, kdy jí bude v síti málo. Lidé by měli chápat, že vodík není tekutina nebo plyn, který bychom našli v přírodě, stejně jako například ropu. Vodík se musí vyrábět, a to opět za pomocí elektrické energie. A pak díky vodíku v palivových nádržích můžeme energii doplňovat. Pokud například máte ve svých podmínkách větrno, pomocí větru vyrobíte elektřinu a s její pomocí z vody vyrobíte kyslík a vodík. Vodík pak můžete stlačit, uskladnit a využít jej později jako zdroj energie.

Jak velkou budoucnost předpovídáte vodíkovému pohonu v dopravních prostředcích?

Myslím si, že se bude ve velkém využívat hlavně u velkých přepravních prostředků, například u vlaků, lodí, u letadel nebo u těžkých nákladních aut. A důvod je ten, že pokud by mělo takové auto vozit několik tun lithiových baterií, bylo by to příliš těžké a příliš drahé. Zřejmě nejefektivnější řešení je mít vodíkový pohon pro těžké dopravní prostředky a elektřinu pro osobní auta například.

Proslavil jste se především díky vašemu letadlu poháněnému na čistě solární pohon. Myslíte si, že jednoho dne budou letadla využívat solární panely úplně běžně?

Bylo by bláznivé říct jednoznačné ano a hloupé říct jednoznačné ne. V současnosti nemáme dost pokročilou technologii na to, abychom mohli přepravit dvě stě lidí v letadle jenom pomocí solárního pohonu. Ale když například bratři Wrightové v roce 1903 podnikli první let v malém letadle s jednou osobou, nikdo by v té době ani nehádal, že jednoho dne budou letadla připravovat dvě stě i více pasažérů najednou. A i nyní závisí budoucnost letectví na velikosti letadla – když jde o malé letadlo, řekněme pro méně než deset lidí, může být na elektřinu a nést na střeše kabiny solární panely, které budou letadlo dobíjet. Takhle se dá letět i několik hodin v kuse. Pokud se budeme bavit o mezistátních letech nebo letech přes oceán s kapacitou kolem tří stovek lidí, bude to pravděpodobně buď na vodík, nebo na biopalivo. Anebo také může letět na něco, čemu se říká elektropalivo. To je kombinace vodíku vyrobeného pomocí solární nebo větrné energie a oxidu uhličitého, který je odfiltrován z průmyslových komínů. Tahle směs čistého vodíku a CO2 vytváří pak letecké palivo podobné kerosinu. Je to syntetický a čistý kerosin.

Abú Zabí, Spojené arabské emiráty, 1. března 2015: Solar Impulse 2, jediné solární jednomístné letadlo schopné létat ve dne i v noci bez kapky paliva, přelétá nad Abú Zabí (SAE) a připravuje se na první solární let kolem světa, který se uskuteční počátkem března z Abú Zabí. Švýcarští zakladatelé a piloti Bertrand Piccard a André Borschberg chtějí ukázat, jak průkopnický duch, inovace a čisté technologie mohou změnit svět.

A používá se už tento čistý kerosin v letectví?

Ano, ale velmi málo. Jeho výroba je příliš drahá a prozatím je na světě jen několik málo jeho producentů. Používá se ale spíše jako příměs, pro některá letadla se přimíchává pět procent tohoto udržitelného kerosinu. Ale je to každopádně dobrý začátek.

Založil jste nadaci Solar Impulse Foundation. Co je jejím cílem?

Poté, co jsem obletěl svět v solárním letadle, chtěl jsem najít a jasně identifikovat řešení, která by dokázala chránit životní prostředí a zároveň byla ekonomicky přínosná. Za posledních pět let jsme zformulovali více než 1350 environmentálních řešení, která se týkají systému řízení, produktů, materiálů nebo zdrojů energie, jež už dnes existují, vzhledem k životnímu prostředí jsou čistá, pro konečného uživatele jsou levná a jsou levná i na výrobu. Skutečně tohle vnímám jako cestu jak sladit ekologii a ekonomii. Naše doporučení vedou svět k způsobům fungování, kdy se vyrábí čistá energie a zároveň se energie šetří. Stejně tak se redukuje například spotřeba vody, množství odpadu, množství jídla a tak dále.

Na koho tato doporučení směřujete?

Předkládáme je jak vládám jednotlivých států, tak vedením velkých korporací. Některá řešení jsou určená pro jižní státy, jiná zase pro severní státy, některá pro bohaté země, jiná pro rozvojové země.

Phoenix, Arizona, USA, 7. května 2016: Tým Solar Impulse pořádá na letišti Phoenix Goodyear den otevřených dveří pro veřejnost. Návštěvníci se mohou seznámit s letounem Si2, navštívit hangár, setkat se s týmem a pořídit si fotografie. Solární let kolem světa, který odstartoval 9. března 2015 z Abú Zabí, bude trvat 500 letových hodin a urazí 35 000 km. Švýcarští zakladatelé a piloti Bertrand Piccard a André Borschberg doufají, že předvedou, jak průkopnický duch, inovace a čisté technologie mohou změnit svět.

Máte environmentální řešení i speciálně pro Českou republiku?

Pro Česko je tam například FlowBox, platforma energetického managementu, která umožňuje optimalizovat operace v budovách. Pokud se opatření zavedou správně, může budova na svém provozu ušetřit až 75 procent emisí CO2. Šetřit vodu, energii a tak dále.

Nabídnete tato a další řešení přímo české vládě?

Ano, při své návštěvě Prahy jsem navštívil pražského primátora a také ministryni životního prostředí, nabídli jsme jim spolupráci a také jsem jim předložil řešení specificky pro váš stát. Doufáme, že vláda a vedení měst budou těmto řešením otevřená.

Zelená řešení pro Česko od Solar Impulse Foundation
 
Flowbox – Propojením technologií pomáhá FLOWBOX optimalizovat provoz budov a efektivně využívat zdroje energie, snižovat náklady a snižovat uhlíkovou stopu. Různé technologie propojuje do jednoho ekosystému, který dokáže chytře řídit spotřebu energie, výrobu nebo třeba skladování. Platforma je samostatně fungující a dokáže se napojit na více než 500 technologií hlavních dodavatelů.
 
Teplotní mapy měst – dokáží identifikovat nejen to, kde se nacházejí nejteplejší oblasti, ale také, kde ve městě žijí nejzranitelnější obyvatelé. Jsou schopné vizualizovat aktuální stav adaptace na extrémní teplo na základě dostupnosti zeleně, vodních útvarů jako rybníků, potoků, jezer, fontán a podobně. Mohou také pomoci vypracovat projekty na zmírnění horka a pomáhat při plánování nové výstavby.
 
MIWA – bezobalový systém pro balení a distribuci potravin vyvinutý Čechy. Potraviny se distribuují i prodávají ve znovupoužitelných kapslích. MIWA již reálně funguje, například v pražském nákupním centru OC Chodov.
 
FN-NANO® Multifunctional Coatings – Fotokatalytické nátěry, které chrání povrchy budov a zároveň zajišťují čištění vzduchu v interiéru.

Text: Zuzana Keményová, autorka je redaktorkou HN
Foto: archiv Bertrand Piccard