Auto jako tramvaje: Švédsko staví dálnici, která umí dobíjet elektroauta za jízdy

17. 1. 2024  |  Jan Handl

„Elektrická“ dálnice, první svého druhu na světě, má mít podle plánů progresivní severské země do roku 2035 délku 3000 km. 

EU začátkem loňského roku schválila přelomový zákon, který požaduje, aby všechna nová auta měla od roku 2035 nulové emise CO2. Evropské země mají tedy co dělat, aby připravily infrastruktury potřebnou pro mobilitu bez fosilních paliv. Samozřejmě nejde jenom o auta samotná. 

Do práce na infrastruktuře se s vervou a trochu netradičně pustilo Švédsko. Problém dobíjecích stanic pojalo invenčně a mění dálnici na trvale elektrifikovanou, první svého druhu na světě. Na elektrické dálnici se totiž mohou osobní i nákladní auta dobíjet za jízdy.

Odborníci podle serveru Euronews Next tvrdí, že dynamické nabíjení umožňuje řidičům cestovat na delší vzdálenosti s menšími bateriemi. Hlavní benefit je jasný, vyhnou se čekání u nabíjecích stanic. Švédsko je průkopníkem elektrifikovaných silnic a provozuje několik pilotních projektů, včetně první dočasné elektrické dálnice na světě. Jde o trasu E20, spojující Hallsberg a Örebro a obsluhující oblast mezi třemi největšími městy Stockholm, Göteborg a Malmö. Projekt je v současné době ve fázi zadávání veřejných zakázek a jeho výstavba je plánována do roku 2025.

Jak to funguje?

Existují tři typy nabíjení: trolejový, zemní a indukční. První používá trolejové vedení k poskytování elektřiny speciálnímu typu autobusu nebo tramvaje, a proto může být použit pouze pro těžká nákladní vozidla. Vodivé nabíjení funguje jak pro těžká nákladní vozidla, tak pro osobní auta. Vozidla se nabíjejí pomocí tyče, která se dotýká kolejnice.

Už v roce 2018 byl mezi stockholmským letištěm Arlanda a dopravním uzlem v Rosersbergu slavnostně zprovozněna první nabíjecí kolejnice na světě pro elektrická vozidla na veřejných komunikacích. Podél 2 km dlouhého úseku byla do asfaltu vyfrézována elektrická kolejnice, na kterou elektrické vozíky spouštějí pohyblivé rameno, které přijímá energii.

Bezdrátová silnice

Indukční nabíjecí systém využívá zařízení uložené pod vozovkou, které posílá elektřinu do cívky v elektrickém vozidle. Cívka ve vozidle pak tuto elektřinu využívá k nabíjení baterie. Od roku 2020 funguje „bezdrátová“ elektrická silnice tohoto typu ve Visby pro nákladní automobily a autobusy.

Většina projektů ERS (Electric Road Systém) se zaměřuje na nákladní vozidla, nedávný výzkum ale naznačil, že z toho mohou mít prospěch i osobní automobily. Studie simulovala pohybové vzorce 412 soukromých automobilů na částech švédských silnic a vyšlo z ní, že kombinace klasického nabíjení s dynamickým nabíjením za silnic může snížit potřebu kapacity baterie až o 70 %.  

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Dall E 3)