Andělský investor Rozhoň: z miliardového byznysu do Novohradských hor

14. 4. 2023  |  Filip Broz

Intuice nad logiku. Lidi nad peníze. Příběh nad produkt. Hodnoty investora Martina Rozhoně jsou ve světě velkého byznysu trochu zjevem, jemu však generují zisky i spokojenost.

Po prodeji e-shopového giganta Vivantis se Rozhoň stal andělským investorem a vybírá si “lídry s dobrou karmou”. Všechny projekty pod jeho křídly úspěšně rostou a dokazují tak, že pocity jsou v podnikání občas podstatnější než pečlivě propočítaná návratnost. S Petrem Šimůnkem si v talkshow Green Apéro povídal také o tom, jaké bylo zůstat zaměstnaným manažerem ve své prodané firmě, co je projekt Boží.cz a proč mu nedává smysl ESG.

Green Apéro

Petr Šimůnek, šéfredaktor magazínu Forbes, si každý měsíc pozve inspirativní osobnost, aby společně diskutovali „o businessu, o udržitelnosti, o životě.“ Těchto neformálních talkshow se můžete zdarma zúčastnit (stačí sledovat program inovativního prostoru a vegetariánského bistra Green Table, kde se tyto diskuze konají), případně si můžete rozhovory pustit ze záznamu formou podcastu.

Podnikatelský příběh Martina Rozhoně začal už v pubertě, kdy na základě své dobré zkušenosti s alternativní medicínou založil informační web celostnimedicina.cz. Aby ho měl z čeho financovat, vznikl k němu e-shop a ten se během let rozrost v miliardového giganta provozující také e-shopy parfemy.cz, krasa.cz či prozdravi.cz.

Firmu Vivantis Rozhoň budoval 18 let, během nichž několikrát vyhořel a postupně měnil svůj přístup k podnikání, zaměstnancům, i k sobě samému. Nakonec se rozhodl z náročného kolotoče vystoupit a společnost prodal skupině Rockaway Capital.

Poté ve firmě ještě tři roky zůstal, aby pomohl nastavit fungování pod novým managementem. “Byl to velký očistec, srážka s úplně odlišnou firemní kulturou, ale dnes jsem za to rád. Obrousil jsem si díky tomu ego. A myslím, že i novému vlastníkovi se to vyplatilo, firma je dnes velmi úspěšná,” popisuje Rozhoň.

Peníze nesmí být hlavním cílem podnikání

Dnes má třiačtyřicetiletý investor rozevláté vlasy, dům s rodinou v Novohradských horách a také jasno v tom, že chce dělat pouze to, co ho opravdu naplňuje. “Pro mě podnikání není to, co říká zákon. Pro mě je to tvoření, které mně má naplňovat, sytit. Peníze by podle mého neměly být tím hlavním cílem podnikání,” popisuje Rozhoň. Dnešní byznysový svět vnímá jako vyprázdněný, chybí mu v něm konkrétní příběhy, vize, osobnosti. Také proto se po odchodu z Vivantisu rozhodl stát investorem.

“Investuji do lídrů s dobrou karmou a stejnými hodnotami jako mám já, a pomáhám jim růst,” popisuje svou vizi. Ve svém investorském portfoliu má projekty jako online psychoterapii Hedepy, farmářské tržiště online Scuk, e-shop Econea nebo menstruační kalhotky Snuggs.

Všem jeho 18 projektům se daří, řada z nich roste dokonce raketově. “Ve Snuggs se blížíme k milionu prodaných kalhotek, za loňský rok máme čtvrt miliardy obratu a expandujeme na další trhy,” dává za příklad úspěch českého startupu založeného teprve před čtyřmi lety.

Při investování se Rozhoň řídí hlavně svým pocitem. Nezabývá se přepočítáváním návratnosti, pouze si v realitě ověřuje, co mu intuice napovídá. Rozhoň je přesvědčený, že úspěch každé firmy vychází z osobnosti a vize zakladatelů, která může být i důležitější než samotný produkt. “Když jsou ti lidi šikovní a mají vizi, tak nakonec třeba i změní produkt a budou úspěšný s něčím jiným,” říká vystudovaný ajťák.

Změna má vycházet od zakladatelů, ne ze směrnic

Podporou dobrých projektů chce Rozhoň přispět ke změně byznysu jako takového. Změna podle něj nemůže vycházet ze směrnic a nařízení, jako je ESG. “Hodně firem se za ESG může schovávat, naplňují nějaké věci, ale přitom to nemusí žít. Změna musí vycházet ze zakladatelů, kteří tam přinášejí tu duši, musí to být v genech firmy. Věřím, že když to pak uvidí zaměstnanci, partneři, zákazníci, bude to mít velký dopad,” je přesvědčený Rozhoň.

Je toho názoru, že teprve když člověk něčemu uvěří, může se to splnit. “Mám pocit, že společnost to vnímá tak, že buď dělám to, co mně baví, nebo vydělávám peníze. Ale já jsem přesvědčený, pokud opravdu dobře dělám to, co mně baví, hojnost ke mně přijde,” říká Rozhoň. Jak ale člověk zjistí, co ho baví? Podle Rozhoně je potřeba se zastavit. Jemu osobně pomáhají pobyty v lese, má za sebou také týden ve tmě.

Nejnovější Rozhoňův projekt vychází z této jeho záliby v osobním rozvoji. V Novohradských horách koupili s manželkou bývalý hotel s rančem a zrekonstruovali ho na regenerační centrum. Místo, “kde se lidé budou vracet sami k sobě” nazvali na základě recenzí od prvních klientů – Boží. Rozhoň tak upotřebil doménu bozi.cz, kterou si před mnoha lety jen tak zakoupil a dnes už ví proč.

Text: Jolana Kubátová
Foto: Green Table