Elektroauta frčí! A Česko? Výsledky vás překvapí

23. 1. 2025  |  Jan Handl

V roce 2023 bylo celosvětově prodáno 13,9 milionu elektroaut, čísla za loňský rok vykáží třímilionový nárůst. Jak se daří prodejům v Česku?  

Navzdory obavám ze zpomalení trhu s elektroauty je podle BloombergNEF (BNEF) celosvětový prodej elektromobilů na dobré cestě dosáhnout po sečtení za celý rok 2024 rekordních 16,7 milionů kusů. Tato projekce představuje podle Happy Eco News výrazný nárůst z 13,9 milionu prodaných kusů v roce 2023 a je v souladu s prognózami stanovenými na začátku roku. Výsledky prezentované na summitu BloombergNEF v Londýně zdůrazňují 26% nárůst celosvětových prodejů elektroaut během první poloviny roku 2024 ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Předběžné údaje naznačují, že prodeje v září vzrostly o 30 %. Tempo růstu je v tomto ohledu pomalejší než v předchozích letech – 33 % v roce 2023 a 60 % v roce 2022.

Hybridy jsou in

Údaje o prodejích zahrnují jak akumulátorová elektrická vozidla (BEV), tak plug-in hybrid vozidla (PHEV). Mnoho výrobců se zaměřuje na vozy PHEV, reagují tak na měnící se preference zákazníků. Jaguar Land Rover, Volvo, BMW, Toyota, Ford a General Motors upravily své strategie, odložili uvedení čistě elektrických vozidel na trh a rozšířily nabídku hybridů.

Vládní politika a dotace hrají při utváření celosvětového prodeje elektrických vozidel významnou roli. V regionech, jako je Čína, podpořily silný růst poptávky štědré dotace a daňové pobídky. Čínští zákazníci tak těží z finančních pobídek, díky nimž jsou pro ně elektromobily dostupnější, vláda bavíc podporuje rozšiřování nabíjecí infrastruktury.

Evropa má problém udržet konzistentní růst. Německo, klíčový trh, zaznamenalo v srpnu 2023 prudký pokles prodeje elektroaut o 61 %. Tento pokles částečně pramenil ze spěchu na nákup vozidel před snížením dotací na začátku roku. Pro udržení dynamiky trhu je důležitá konzistentní vládní podpora. Ve Spojených státech přinesl zákon o snížení inflace značné daňové úlevy pro kupující, čímž posílil domácí poptávku.

Čínská poptávka

Čína, největší světový trh s elektroauty, i nadále táhne globální růst. Maloobchodní prodej BEV v Číně vzrostl v roce 2024 o 18 %, prodej plug-in hybridů vzrostl o 37 %. Evropský trh čelí složitějším podmínkám. Výrobci odkládali uvedení cenově dostupných modelů na rok 2025, kdy vstoupí v platnost přísnější normy pro emise oxidu uhličitého. Tato pauza připomíná podobné zpomalení trhu zaznamenané v roce 2019, před emisními změnami z roku 2020. Cenově dostupné modely Renault 5, Hyundai Inster, Fiat Grande Panda a VW ID2 by měly být hnací silou letošních prodejů. Mnoho kupujících odrazují vysoké ceny elektroaut ve srovnání s jejich ekvivalenty se spalovacím motorem. Například Fiat 500e stojí v Evropě o 12 000 eur víc než benzínová verze.

Prodeje rostou i v Česku

Na českých silnicích podle informací oborného serveru Garáž.cz už jich jezdí více než 36 tisíc (přesně 36 364 kusů k 31. 12. 2024) elektromobilů, loni jich nových a ojetých přibylo 14 tisíc. Důvodem nárůstu prodejů jsou zejména dotace na elektroauta pro podnikatele, které Češi vyčerpali za necelých 7 měsíců. Data vycházejí z dat Centra dopravního výzkumu, jemuž jako zdroj posloužila data od Ministerstva dopravy ČR.

Tesla si drží s 8 642 registrovanými vozidly 23,7% podíl na českém trhu s bateriovými elektrickými vozy.  Druhá je Škoda (s počtem 5515 provozovaných osobních elektromobilů), třetí Volkswagen (3753), následují BMW (3329) a Hyundai (2296). Oněch 36 364 osobních bateriově poháněných vozidel kategorie M1 představuje 0,54% podíl na všech registrovaných osobních vozidlech této kategorie v Česku. U nás tedy stále drtivě dominuje benzín a nafta.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)