Náklady na pořízení a následný provoz elektromobilu už jsou podle dat lídra na poli operativního leasingu, společnosti Drivalia, v řadě kategoriích vozidel nižší, než výdaje na konvenční auta se spalovacími motory.
Loňský rok se nesl ve znamení dynamického vývoje elektromobility. Trh ovlivnilo několik zásadních faktorů, mezi nimi i nové dotace na pořízení elektromobilů, zvýšení zájmu o čistě elektrické vozy a také pokračuje růst potřebné dobíjecí infrastruktury. Nová studie “Drivalia TCO Index 2024” se zaměřila na výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO) ve 12 automobilových segmentech se sto padesáti modely aut. Podle výsledků je elektromobil ekonomicky nejvýhodnější volbou v 5 z 12 sledovaných skupin.
„Jedná se o významný posun. Ještě v loňském roce vycházelo TCO v podobných studiích ve prospěch konvenčních aut napříč celým trhem,“ říká autorka analýzy Jana Faltová. Elektrický pohon se podle analýzy vyplatí u vozidel vyšších tříd včetně luxusního segmentu, ale například i v kategorii D2, kam patří auta střední třídy jako BMW 4, Mercedes C, Audi A4 anebo Tesla Model 3.
Elektřina je hospodárným řešením i u vozů z oblíbeného segmentu menších SUV, jehož typickými představiteli jsou BMW X1, Mercedes GLA, Audi Q3 či elektrický Volkswagen ID.4.
A ani v kategoriích, kde TCO index stále vychází lépe ve prospěch benzínu či nafty, není odstup od elektrického pohonu výrazný. V segmentu nižší střední třídy C2, do kterého náleží i nejprodávanější model v České republice Škoda Octavia a dále třeba Mercedes A nebo elektrická Kia Niro, vyjde měsíční TCO u dieselového vozu 26 030 Kč, u benzinového auta na 24 260 Kč, u hybridu na 25 000 Kč a u čistého elektromobilu na 26 790 Kč.
Elektromobily mají nadále v průměru vyšší pořizovací cenu než srovnatelná konvenční auta, tento handicap ale vyrovnávají nižšími provozními náklady. Analýza sledovala strukturu výdajů v případě financování pomocí čtyřletého full-service operativního leasingu při ročním nájezdu 30 000 kilometrů.
U čistých elektromobilů připadne bezmála polovina měsíčních nákladů (49 %) na amortizaci, ale náklady na pohon, tedy elektřinu, tvoří jen desetinu měsíčních plateb. Oproti tomu v případě benzinových aut připadne na amortizaci 40 % měsíčních výdajů, ale na benzin 22 %.
TCO Index byl médiím představen na akci Drivalia rEVolution ve Future store Drivalia ve Vestci, kde leasingový lídr představil odborné veřejnosti nabídku aktuálních čínských elektrických značek v porovnání s evropskou a americkou produkcí. Zájemci si tak mohli prohlédnout a vyzkoušet vozy nových čínských značek: BYD, Zeekr, Great Wall, Lynk&Co. či DongFeng.
Foto: Drivalia