Jednorázové kelímky a igelitky na obrazovku nepatří. Televize začínají točit na zelené vlně

6. 10. 2023  |  Zuzana Keményová

Prima i Česká televize při svém natáčení začínají uplatňovat zásady udržitelnosti. Například, že na obrazovku nepatří jednorázové nádobí a tašky, naopak je dobře, když se v seriálovém obýváku objeví koš na tříděný odpad. Pravidla tzv. Greenfilmingu velí  produkcím počítat svou uhlíkovou stopu a co nejvíc využívat fundusy místo nákupů nových kostýmů. 

O udržitelnost se snaží soukromá TV Prima. Během natáčení třídí odpad, produkce znovu používají rekvizity a kostýmy, případně je prodávají dál. V cateringu v ateliéru nepoužívají plasty, ale normální nádobí. Během roku 2022 a 2023 došlo ve studiích k výměně všech halogenových žárovek za energeticky úsporné LED žárovky, zateplila se střecha ateliéru a dbá se na regulaci tepla. 

„Pomocí obsahu také nadále zvyšujeme povědomí veřejnosti o udržitelném životním stylu. Například v pořadu Receptář prima nápadů nabízíme divákům rubriku Beze ztrát, která se zabývá bezezbytkovým vařením, v rubrice Napřírodno představujeme permakulturní zahrady a jejich principy šetrného hospodaření s vodou a synergického využití polykultur při pěstování,“ říká Jana Tomanová, Compliance officer ve skupině Prima.

„Králem upcyklace je náš moderátor Láďa Hruška, jenž často využívá staré věci k novým a často nečekaným účelům. Pozadu nezůstává ani Pepa Libický, který se věnuje moderním technologiím a trendům v udržitelném bydlení a také v pořadu Do pořádku vdechujeme starým věcem nový život,“ dodává Tomanová.

Prima také dlouhodobě realizuje projekty pod hlavičkou Prima SVĚT, podporuje neziskové organizace a charitativní projekty, které se zabývají tématem udržitelnosti. Osvědčila se jí mediální spolupráce, ale také zapojení známých tváří či zaměstnanců a obchodních partnerů do připravovaných projektů.  Například ve spolupráci se zaměstnanci skupiny Prima a Nadací Tipsport sázeli budoucnost v obci Obříství, kde Bedřich Smetana složil Prodanou nevěstu. 

Prima je rovněž dlouhodobým partnerem v rámci proměny pohornické krajiny a aktivit programu POHO 2030 Moravskoslezských Investic a Developmentu. Tato transformace má za cíl, aby se lidé do oblasti vrátili za zábavou, odpočinkem nebo i podnikáním. „A po realizaci naučné stezky ve Staré Orlové, která poukazuje na důležitost historie, chystáme i první interaktivní odpočívadlo s názvem Uhlík,“ dodává Tomanová. 

ČT a certifikaci udržitelnosti 

Snahu o udržitelnost má i veřejnoprávní Česká televize. Například v oblasti hraných filmů a seriálů se zasazuje o to, aby, pokud to scénář, žánr díla a charakter postav dovolí, se na obraze neobjevovaly nežádoucí projevy. „To znamená nehrát s jednorázovými kelímky, malými PET láhvemi, igelitovými taškami a tak dále. Do dekorací umísťujeme nádoby na třídění odpadu a podobně,“ říká pro Ecoista.cz výkonný producent ČT Matěj Stehlík.

Již několik let při výrobě svých pořadů Česká televize rovněž uplatňuje let takzvané Zelené desatero, které zahrnuje například omezení tisku dokumentů a místo toho se zaměstnanci snaží posílat je elektronickou cestou. Stejně tak se při natáčení snaží co nejméně používat agregáty ve prospěch připojení k místním elektrickým rozvodům. „V souvislosti s tím používáme stále více úsporné LED filmové lampy. Při natáčení obecně minimalizujeme použití jednorázových nádob na jídlo a pití, štáb i herce vyzýváme k nošení vlastních hrnků a lahví,“ vyjmenovává Stehlík. Tyto opakovaně použitelné láhve na vodu navíc dostává každý člen štábu od produkce.

V současné době v ČT jednají o využívání vratných omyvatelných kelímků a v rámci poptávaných cateringů preferují normální omyvatelné nádobí. „Důsledně také třídíme odpad, snažíme se o efektivní využití aut při dopravě, využíváme v maximální množné míře rekvizitní a kostýmní fundusy a nutné nové nákupy se po natáčení stávají jejich součástí,“ dodává Stehlík. 

Ve všech těchto aktivitách by chtěla Česká televize podle slov Stehlíka pokračovat a začít je uplatňovat v co největším měřítku, a to postupnými kroky, během nichž si na takový přístup zaměstnanci i externí spolupracovníci mají možnost zvyknout a přijmout ho za vlastní. „Na udržitelnost bychom se rádi zaměřili už při vývoji projektů, od Planet placementu (vnášení environmentálních témat do mediálního obsahu, pozn. red.) ve scénářích, po výběr lokací, zohlednění místních připojení, dopravní vzdálenosti a podobně. Rádi bychom také započali investice do ekologických agregátů,“ plánuje Stehlík.

Stejně tak už v ČT otestovali Uhlíkovou kalkulačku mezinárodní platformy Albert, která se zasazuje o udržitelnost filmového a televizního průmyslu. Televize ji používá pro měření uhlíkové stopy na jednotlivých projektech ve spolupráci s takzvanými Green Captainy najímanými na vybraná natáčení. „Možnost certifikace udržitelnosti je naším cílem do budoucnosti,“ ujišťuje Stehlík.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace