Umění ve službách životního prostředí

15. 2. 2023  |  Filip Broz
Lední medvěd kouká oknem

Co je mocnější než umění, univerzální vyjadřovací prostředek, pokud jde o způsob, jak varovat před dopady závažných krizí, jež sužují lidstvo, ať již se jedná o ekologickou, zdravotní či jinou krizi? Co může mít větší výpovědní hodnotu než připomenutí krásy, jež může být nápomocna při spoluvytváření naší budoucnosti, abychom se společně posunuli k lepšímu světu?

Objevte díla šesti umělců, kteří poukazují prostřednictvím svých děl na krásu a křehkost světa, v němž žijeme, vyzývají k zamyšlení nad probíhajícími změnami a podněcují nás k činu.

Faith Bebbington – sochařka

Tento 2,5 metru dlouhý tygr bengálský vznikl z 300 plastových lahví od mléka. Britská sochařka Faith Bebbington je nařezala, odřezky obarvila a uspořádala tak, aby vytvořily „srst“ tygra. Jedná se o první počin z dlouhé řady ekologicky odpovědných projektů, které tato umělkyně realizovala během posledních deseti let pod záštitou společnosti Veolia ve Spojeném království. Její „zvěřinec“ zahrnuje například dva lvy vystavené na stadionu ve Wembley, slona či obrovskou maketu žraloka bílého. Tento tygr byl hlavním lákadlem doposud největší světové akce uspořádané v Londýně pod názvem „Tiger Tracks“ (Po stopách tygra), jejímž tématem byla ochrana kočkovitých šelem ohrožených vyhynutím.

Ieva Saudargaitė Douaihi – fotografka

Co se stane s pobřežím, když se zvedne hladina světových moří a oceánů? Tuto otázku si položila fotografka litevsko libanonského původu Ieva Saudargaitė Douaihi během svého pobytu v Normandii, kde se zúčastnila festivalu „Les femmes s’exposent“ (Jak to vidí ženy). Vzhledem k odhadu, že do roku 2100 stoupne hladina světových moří o 40 až 100 cm, tomuto neblahému trendu padne za oběť řada francouzských měst. Její fotografie tak zobrazují město ležící na pobřeží a stav na konci antropocénu. Záměrem této umělkyně je podnítit úvahy o nejvhodnějších opatřeních na zmírnění dopadu klimatických změn.

JR – tvůrce street artu

Ve svém díle Homily to Country tento francouzský umělec upozorňuje na situaci zemědělců, kteří čelí problémům spojeným se změnou klimatu a nedostatkem vody. Navrhl a na 30 metrů dlouhé plachty vytiskl čtyři velkoplošné siluety, na nichž figurují tři sadaři, kteří byli nuceni opustit své farmy kvůli nedostatku vody v řece Darling (Baaka v jazyce původních obyvatel Austrálie), a Aboridžinec z kmene Baakandji. Během celodenního protestního průvodu jejich portréty neslo šedesát lidí žijících v okolí, aby upozornili na bezprostřední nebezpečí, jemuž jsou vystaveni místní farmáři, kteří chtějí chránit své životní prostředí, a zajistit si tak svou prací důstojné podmínky k životu.

Jana Hartmann – fotografka

Co nás nutí vyobrazovat krajinné scenérie v městském prostředí? Pádným důvodem je zkrášlení syrového betonu, pokud ovšem tato umělecká díla nesvědčí o niterné touze člověka po přírodě ve stále umělejším prostředí, jež nás obklopuje. Tato německá fotografka vytvořila cestovní deník, v němž zachycuje místa po celém světě, kde se imaginární přírodní scenérie prolínají s reálným prostředím. Zatímco vědecké studie dokazují, že pobyt v přírodě, byť virtuální, má na člověka uklidňující účinek, Jana nás tímto způsobem vybízí abychom přírodu zažili jiným, zcela neotřelým způsobem.

Fernando Maselli – umělecký fotograf

Toto vyobrazení horstva vypadá jako skutečnost, ale nenechte se zmýlit. Stejně jako v případě všech snímků publikovaných v díle Infinito Artificial, jehož autorem je argentinský umělecký fotograf Fernando Maselli, se jedná o imaginární krajinnou scenérii vytvořenou z fragmentů fotografií, které autor rozstříhal a znovu seskupil do originálních fotografických koláží. Tato technika dala vzniknout idealizovanému horstvu, jež navozuje optický vjem propasti, osamění a nekonečného prostoru bez hranic. Impozantnost přírodní krajiny je tak umocněna a její majestátnost se snoubí s křehkostí, jež k nám promlouvají jiným jazykem. Výsledkem je pocta ledovcům, které jsou strážci hor a němými svědky klimatických změn.

Paul Nicklen – fotograf

Úžas nad přírodou a okouzlení jejími krásami znamená povinnost ji chránit. To je cíl, který sleduje tento kanadský biolog a fotograf přírody a divoce žijících zvířat. Jeho snímky zachycují oceán, ledovce, odvážné scenérie… Mnohé z nich zaznamenávají obrazovými prostředky setkání zvířat, setkání člověka se zvířaty či vztah mezi člověkem a přírodou, jako je tomu na této fotografii surfaře ve vodním „tubusu“, který vytvořila obrovská lámající se vlna na Havaji. Surfaři se totiž jako jedni z prvních začali zasazovat o ochranu přírodního prostředí. Paulu Nicklenovi však nestačí přírodu pouze fotografovat, a proto je spoluzakladatelem nadace Sea Legacy na ochranu světových oceánů, protože je nejvyšší čas „začít upřednostňovat zájmy planety Země, která je naší společnou domovinou“.

Text: Filip Brož
Foto náhled: Paul Nicklen