Fair trade

Idea spravedlivého a férové obchodního partnerství neboli fair trade vznikla krátce po 2. světové válce. Jejím cílem je snaha ekonomicky silnějších států podpořit místní pěstitele a zpracovatele zejména v afrických, asijských a latinskoamerických zemích a nabídnout jim takové obchodní podmínky, které jim umožní uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Výkupní cena produktů – například kávy, kakaa, čokolády, banánů či třtinového cukru – proto odpovídá nákladům na pěstování a výrobu a není uměle snižována z důvodu globálních tržních zájmů.

Značka „fair trade“ představuje certifikovanou celosvětovou obchodní síť, která splňuje jasně deklarované sociální, lidskoprávní, ekonomické a ekologické standardy a hlásí se k udržitelnosti.

Objemy fair trade obchodů jsou z globálního hlediska sice stále poměrně malé, v lokálním měřítku ale citelně pomáhají stovkám tisíc pěstitelů a zpracovatelů.

Související pojmy: