Secondhand Vánoce? Proč ne! Dárky z druhé ruky už nejsou tabu

18. 12. 2023  |  Jan Handl

Věc z druhé ruky jako vánoční dárek se chystá věnovat třetina Čechů. Důvodem není jen cena, ale i originálnost dárku. Předsudky má v tomto ohledu hlavně starší generace, mladší lidé jsou otevřenější.  

Rostoucí ceny nutí Čechy šetřit už od loňského podzimu. Na zvýšeném zájmu to zaznamenal v průběhu roku také knižní secondhand Knihobot, který ve svém listopadovém výzkumu oslovil 1700 Čechů s otázkami co vede lidi k nákupům z druhé ruky, a kolik chystají utratit na Vánoce.

Finanční situace se podle odpovědí respondentů promítla i do vánočních nákupů. Více než polovina z dotázaných se při jejich pořizování vejde do 5 tisíc korun. Nejčastěji se lidé chystají utratit do 3 00 Kč (36 %) nebo od 3000 do 5000 Kč (35 %). Více jak 9 000 Kč se chystá utratit pouze 12 % dotázaných.

Jinde to nenajdu

Dalo by se předpokládat, že omezený rozpočet bude motivací sáhnout pro dárky z druhé ruky, ale není tomu tak. Důvodem darování věci z druhé ruky jako dárku je podle výzkumu Knihobotu především to, že nebyla možnost ji koupit jinde (52 %). Omezený rozpočet sehrál roli pouze v 7 % případů. 

Věc z druhé ruky jako dárek už někdy věnovaly téměř dvě třetiny dotázaných, pod stromeček se ji chystá věnovat 30 % dotázaných. Stejné procento jej ale určitě dávat nebude a 40 % zatím neví. V postoji k použitým věcem je znát generační rozdíl. Dárky z druhé ruky se častěji objeví u mladší nebo střední generace. Mezi dotázanými nad 60 let po nich sáhne pouze 17 %. 

Žádnou použitou věc pak nikdy nedarovala třetina dotázaných. Nejčastějším důvodem těch, kteří dárek z druhé ruky nikdy nedali, je, že jako dárky by se měly dávat pouze nové věci.

Internet i kamenné obchody

Dotazovaní nejčastěji nakupují v online antikvariátech a secondhandech (48 %), čtvrtina pak využívá marketplace nebo bazary, 20 % dává přednost osobní návštěvě kamenného bazaru nebo v případě knih antikvariátu. 

Kam pro zboží zákazník zamíří, záleží ale také na jeho generační příslušnosti – zatímco lidé do 35 let věku ve 30 % nakupují prostřednictvím marketplace a z 19 % osobně v kamenném obchodě, u zákazníků nad 60 let je rozložení opačné – 16 % navštíví marketplace nebo inzertní platformy, 33 % pak zamíří osobně do prodejny.

Při nákupu z druhé ruky se lidé nejčastěji bojí toho, že stav věci nebude odpovídat popisu. Z falešných nabídek a podvodných inzerátů má obavy pětina dotázaných, více než třetina ale žádné obavy při nákupu z druhé ruky nepociťuje.

Evropský trend

Data z výzkumů vedených jinde ukazují, že kladný postoj Čechů k dárkům z druhé ruky zatím nedosahuje evropského průměru. Španělé podle platformy Statista vykazují výrazný odklon k vánočním dárkům z druhé ruky, v roce 2022 je zvolilo 31 %, letos je plánuje využít dokonce 61 % darujících. Secondhand dárky v roce 2021 plánovala využít třetina Britů, letos se je nebudou rozpakovat dostávat nebo dávat dvě třetiny.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)