Prázdné kapsy jsou lepší motivace než eko agitka

15. 7. 2022  |  Filip Broz

Se zhoršující se ekonomickou situací se re-commerce a cirkulární ekonomika ocitá před historickým milníkem. I když zlé jazyky tvrdí, že když teď lidé chudnou, půjde příroda na druhou kolej, opak je pravdou. Šetrnost a udržitelnost je totiž ekonomicky racionální chování.

Covidem zplundrovaná ekonomika stojí nad propastí. Zastavila se i e-commerce, která dva roky rostla jako na steroidech. Najednou vidíme náraz do zdi. E-shopy vítězili během pandemie, nabíraly lidi a přezásobovali se zbožím, protože dodavatelské řetězce se staly nespolehlivými. Nyní nastává ochlazení e-commerce spojené s výprodejem a propouštěním. Uvidíme i nějaké krachy. Snad jich nebude zbytečně moc.

Všichni se připravovali na růst, ale přišel propad. Špatná situace není jen v e-commerce, ale v retailu obecně. Tam to jen není tolik vidět, protože oproti lockdownovým obdobím se alespoň prodává. To, že lidé mají hlouběji do peněženky, už je ale cítit.

Secondhand se oproti tomu drží. V Knihobotu máme v květnu stejnou tržbu jako v prosinci, což je v e-commerce a knihách celkem vzácnost. Tím spíš v aktuální situaci, kdy celá ekonomika ochladla. Když se podívám kousek stranou na největší secondhandový segment – ojetá auta, není výjimkou, že dnes stojí víc než nové. Dostanete ho totiž hned.

Secondhand může klasickou ekonomiku skvěle doplnit

Na příkladu ojetin je krásně vidět, jak může secondhand doplňovat klasickou ekonomiku a prvovýrobu. Dovede efektivně zaplnit díru v oblastech, kde chybí suroviny nebo drhnou dodavatelské řetězce. A zároveň nabídnout levnější alternativu lidem, kteří by jinak na nákup nového neměli. Zboží, které už někdo nepotřebuje najde uplatnění jinde a ekonomika se tak mnohem pružněji přibližuje svému potenciálu.

Dalo by se namítat, že rozvoj secondhandu může být pro ekonomiku škodlivý, protože ukrajuje z koláče tržeb výrobcům a ostatním obchodníkům. Politici pak dovedou vymýšlet spoustu zvrácených nápadů – jako třeba šrotovné. Ekonomika ale naštěstí není hra s nulovým součtem a zisk jednoho nemusí znamenat ztrátu druhého.

Trh se s tím snadno vyrovná a situaci se přizpůsobí. Výrobci se přestanou soustředit na masovou výrobu levného zboží, ale zaměří se raději na kvalitní produkty s vysokou marží a cenou. Pravda, na nové výrobky nedosáhne každý, ale bude možné se k nim dostat na sekundárním trhu, který obchodníkům pomůže nahradit propad v prodejích nového zboží.

Ve výsledku to pro zákazníky může znamenat mnohem více muziky za méně peněz. Jen je potřeba zbavit se fetišizace nových výrobků. Že to není nemožné dokazuje právě třeba trh s auty, kde většina lidí nad použitým vozem nos neohrnuje. V ČR se ojetých aut ročně prodá dokonce třikrát více než nových.

Nakupování v secondhandu je ekologické

Ekonomice to prospívá také v dalším směru. Pokud mají lidé možnost snadno prodat zboží na sekundárním trhu, zbývá jim více peněz i na nákup nového. Zároveň jsou motivovaní kupovat spíš kvalitnější výrobky s dlouhou životností, protože se jich pak zase snadno zbaví. Toto chování je zároveň ekologické i ekonomické.

Není náhoda, že ta dvě slova zní podobně. Představa, že lidé musí být nejdřív ekonomicky zajištění, aby se chovali ekologicky je mylná. Tento omyl bohužel často vede k líbivému chování, které ekologicky vypadá pouze na první pohled.

Aby se mohl secondhand ve velkém prosadit i jinde než jen v prodeji aut, budeme muset překonat spoustu překážek. Zbytečnou komplikací je třeba DPH na použité zboží, které do rozpočtu nepřináší skoro nic.

Zpětná logistika je v plenkách a nefunguje moc dobře. K tomu se přidává neochota některých zavedených firem ke spolupráci. Banky bazaristům nepůjčí a použité zboží odmítá ve svém srovnávači například i česká heureka.cz. V kombinaci s tím, že letos vyhlašovala „Cenu udržitelného e-shopu” a pořádala konferenci „Udržitelnost v e-commerce”, je to trochu chucpe.

Do secondhandu se pouští i velcí hráči

Naštěstí tenhle přístup není vidět všude. Do secondhandu se pouští velcí hráči jako IKEA, H&M, Zalando, a dokonce většina velkých českých knihkupců už nějakou formou nabízí i použité knihy.

Když jsme s Knihobotem začínali, nenabízel je žádný z nich. Že se v secondhandu něco děje, je vidět stále víc i zdola. Přibývá startupů s podobným zaměřením a mnohé už dosahují obrovských obratů, například Swappie – finský prodejce repasovaných mobilů iPhone, francouzský prodejce použitého elektra Blackmarket nebo americký „Knihobot na oblečení” ThredUP.

Věřím, že i současná situace přinese něco dobrého. Tak jako pandemie naučila spoustu lidí, že internet není nepřítel, ale dovede jim mnoho věcí usnadnit, tak nás ekonomický nedostatek může naučit lépe využívat zdroje, které máme k dispozici. Ekologie se z marketingových frází přesune ke skutečným činům a konečně dostane pevné a racionální základy.

Posílení secondhandu sice není všespásné, jisté ale je, že prodej z druhé ruky bude mít na dobré fungování ekonomiky v nadcházející době důležitý vliv.

Text: Dominik Gazdoš (autor je zakladatel Knihobot.cz)
Foto: Knihobot.cz

O Knihobotu

Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice a na Slovensku.