Odpočítávání slev a kolotoče štěstí? Brusel pokutuje Shein a Temu za manipulativní “dark patterns”

8. 10. 2025  |  Zuzana Keményová

Čínské e-shopy Shein a Temu začínají v Evropě narážet. Spotřebitelským organizacím se nelíbí, že používají manipulativní techniky, takzvané dark patterns, aby nalákaly zákazníky ke koupi levného zboží. To se často vyrábí za nevyhovujících podmínek, s vysokými dopady na životní prostředí i zdraví pracovníků. 

Evropské úřady brojí proti čínským mega e-shopům s levným zbožím. Letos v srpnu vyměřil italský antimonopolní úřad čínskému internetovému prodejci oblečení Shein pokutu ve výši jednoho milionu eur. Firma podle úřadu poskytovala zákazníkům zavádějící informace o ekologických dopadech svého zboží. Pokutu bude muset zaplatit firma Infinite Styles Services, která sídlí v irském Dublinu a provozuje internetové stránky e-shopu Shein v Evropě. 

Shein se dostal rovněž do hledáčku Evropské komise. Ta koncem května firmu vyzvala k tomu, aby své obchodní praktiky sladila s předpisy Evropské unie na ochranu spotřebitelů. Evropská komise obchodu Shein vytýká, že porušuje evropská pravidla falešnými slevami, nátlakovými prodejními technikami a klamavými informacemi o možnostech vrácení zboží.

Kritice Shein čelí i mezi spotřebiteli. Jak uvádí například britský magazín Startups, Evropská organizace spotřebitelů (BEUC), označuje Shein za firmu, která využívá takzvané dark patterns, tedy manipulativní a klamavé triky a algoritmy, aby co nejvíce zaujala zákazníky a přiměla je k nadměrnému utrácení. To vede ke vzniku nákupní závislosti a nadměrné konzumaci zboží, což je kritizované i na úrovni etických a spotřebitelských práv. 

Falešné odpočítávání

Co konkrétně se tím myslí? BEUC kritizovala Shein konkrétně za to, že používá taktiky, jako jsou falešné odpočítávací hodiny a zprávy o tom, jak se tenčí zásoby daného produktu na skladě. Jde prý o umělé vyvolávání strachu zákazníků z toho, že o něco přijdou. Tento stav je znám pod zkratkou FOMO, tedy Fear of Missing Out, česky strach ze zmeškání. Stejně tak BEUC vyčítá obchodu vynucování registrace na webu pomocí předem zaškrtnutých políček pro registraci.

Podle BEUC nejsou v pořádku např. manipulativní texty např. při zavírání vyskakovacího okna nabízejícího slevu. „Tento model ultrarychlé módy je poháněn manipulativními praktikami, které stále více tlačí spotřebitele k nákupu. Shein je navržen tak, aby byl návykový: je poháněn výkonnými algoritmy, které maximalizují zapojení spotřebitelů a nadměrné utrácení,“ říká generální ředitel BEUC Agustín Reyna. 

Ultrarfast zboží

BEUC vyzvala Shein k tomu, aby přestal používat klamavé techniky jako je manipulace s emocemi spotřebitelů, používání nekonečného scrollování a obtěžování uživatelů. Jde prý o nekalé praktiky podle směrnice EU o nekalých obchodních praktikách.

„Poskytněte podložené důkazy o tom, že zákaznické recenze nebo zprávy o nízkém stavu zásob, které se spotřebitelům opakovaně zobrazují, jsou pravdivé,“ vyzývá BEUC. 

Textilní průmysl se podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) řadí na přední místa v seznamu odvětví odpovědných za změnu klimatu, hned za potravinářstvím, stavebnictvím a dopravou. Ultrarychlá móda vede k významné nadprodukci a nadměrné spotřebě oděvů, což způsobuje problém s textilním odpadem. Kvůli používání hnojiv a pesticidů při pěstování bavlny, těžbě fosilních paliv a chemických surovin pro výrobu syntetických vláken je tento průmysl také silně závislý na toxických chemikáliích. Navíc ultra levné oděvy se často vyrábějí ve špatných pracovních podmínkách a za pomocí dětské práce. 

Bič na levné zásilky 

Problémům na půdě Evropské unie čelí i další čínský mega e-shop Temu. Letos v červenci Evropská komise v předběžném závěru vyšetřování uvedla, že Temu porušuje pravidla Evropské unie, protože nedělá dost pro to, aby zabránilo prodeji nelegálních produktů na své platformě. Pokud se zjištění potvrdí, mohla by pokuta být až šest procent z globálního ročního obratu společnosti. 

„Důkazy ukázaly, že pro spotřebitele v EU existuje vysoké riziko, že se na této platformě setkají s nelegálními produkty,“ uvedla Evropská komise. Analýza tajného testovacího nákupu také ukázala, že zákazníci nakupující na platformě Temu s velkou pravděpodobností narazí na nevyhovující výrobky, například hračky pro děti nebo drobnou elektroniku. Stejně jako u Sheinu, i Temu kritizují čeští i evropští retaileři a spotřebitelské organizace za to, že používá nekalé obchodní praktiky a často nedodržuje či obchází lokální pravidla a zákony. 

„Nabízí zboží za mnohdy až neuvěřitelně nízké ceny. A to bez dopravného a dalších poplatků. Za těmito napohled ‚skvělými‘ nabídkami se ovšem skrývá řada ale,“ řekl pro HN.cz Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci. 

Podle odhadů zahraniční tržiště jako Temu, Shein, Allegro či Kaufland v Česku ročně prodají zboží za více než 30 miliard korun a za stejnou dobu do Česka pošlou zhruba 50 milionů balíčků. Pokud přicházejí ze zemí mimo EU a nestojí více než 150 dolarů, nemusí projít žádnou celní kontrolou.

I proto Evropská komise navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur, tedy zhruba 50 korun, za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat právě balíků v hodnotě do 150 eur, tedy zhruba do 3700 korun, které zatím v EU clu nepodléhají. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků.

Změna za dlouho

Lenka Mynářová, expertka na boj proti dezinformacím a spoluzakladatelka platformy No Greenwashing, postup Evropské komise vůči oběma čínským gigantům vítá. „Určitě je to krok správným směrem. A zejména vysílá jasný signál, že obchodní praktiky této firmy – i podobných – jsou nekalé,“ říká pro Ecoista Mynářová. 

Dodává, že nekalé praktiky těchto e-shopů jsou především falešná sleva, klamavá označení, chybné informace a nátlakové techniky. „Zastavila bych se blíže u nátlakových praktik, ty totiž pracují s emocemi. Používají se různé techniky jako gamifikace ceny – to jsou například kolotoče, takzvané spin the wheel, náhodné nabídky, které mají budit pocit, že je zákazník ´vyvolen´ či že dostane výhodu štěstím,“ přibližuje Mynářová. Tyto techniky také využívají pocit, že nabídka je časově omezená a že nákup musí proběhnout teď nebo nikdy, což tlačí zákazníky k impulzivnímu nakupování.  

Na otázku, jestli pokuty mohou změnit chování těchto e-shopů směrem k vyšší etičnosti, odpovídá Mynářová kladně. „Očekávám ale, že to bude spíš dlouhodobá záležitost. Nicméně firmy jako Shein nechtějí mít problémy s regulátory,“ je přesvědčena Mynářová.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Midjourney)