O elektroauta je menší zájem, než se čekalo

28. 2. 2024  |  Jan Handl

Před půl rokem Tesla a spol. závodily o uspokojení rostoucí poptávky po elektroautech, nyní šlapou na brzdy a výrazně omezují produkci.

Pokles poptávky je podle komentátorů v rozporu se značným apetitem zákazníků výrobců elektroaut, který byl více než hlasitě projevován před relativně nedávnou dobou. Teď se karta obrátila, na plochách před americkými továrnami stojí spousta nezadaných a neprodaných nových aut. To samé se děje i v Číně, kde nové značky jako BYD revidují své optimistické předpovědi, ale také v Evropě. 

Magazín The Byte se ptá, zda jsou spotřebitelé náročnější, než se původně myslelo. Podrobná analýza Wall Street Journal uvádí, je to pravděpodobně směs mnoha faktorů. Ale jedna věc je jistá, jde o hlasitý budíček pro celé průmyslové odvětví.

Drastická změna

Dokonce i generální ředitel Tesly Elon Musk varoval před výrazně nižším růstem během loňského posledního čtvrtletí, který zaostal za očekáváním a zanechal hluboký zářez v hodnotě akcií jeho automobilky. I Ford v lednu snížil produkci továrny modelu F-150 Lightning o polovinu.  

„V posledních šesti měsících loňského roku došlo k drastické změně, která v našem odvětví vytřídí vítěze a poražené,“ prohlásil směrem k investorům začátkem února generální ředitel Fordu Jim Farley. Důležitý je kontext: prodej elektromobilů v první polovině roku 2023 vzrostl, ale ve půlce roku se propadl. Vzhledem k tomu, že díky úrokovým sazbám v USA je vlastnictví drahých elektroaut ještě dražší, spotřebitelé se místo toho obracejí k hybridům a vozům jezdícím na vodík.

Začátkem roku šéf japonské automobilky Toyota Akio Toyoda ještě prohloubil svůj zdrženlivý postoj vůči elektromobilům na baterie a tvrdil, že hybridní elektromobily a auta na vodíkový pohon budou na trhu tvořit zásadní podíl.

Co dál?

Řidiči mají obavy z dostupnosti veřejných nabíječek pro elektroauta, což může v závislosti na tom, kde žijí, značně ovlivnit jejich volbu. To platí ostatně právě v Česku, která má jednu z nejméně rozvinutých sítí nabíjení v Evropě. 

Globální trh s EV auty akceleruje, v lednu se celosvětově prodal rekordní počet elektroaut, o 69 % více než loňský leden. Nicméně výrobci si začínají stále více konkurovat cenou (zlevňování rozjela ve velkém i Tesla), marže se snižují a klesá cena ojetých EV aut. Navíc se stupňují tenze mezi Čínou a Západem, který jí obviňuje z dumpingu. To vše způsobuje otazníky nad budoucností elektromobility, která byla ještě před nějakým půl rokem mnohem zářivější než jak se jeví dnes.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)