New York se má od 5. ledna stát prvním městem v USA, které zavede poplatek za vjezd automobilů do centra. Opatření má uvolnit ulice, snížit znečištění a podpořit udržitelné cestování.
Guvernérka Kathy Hochulová chystané zpoplatnění (congestion charging) v červnu letošního roku nejdříve pozastavila, jelikož se v zemi, kde jsou osobní svobody na prvním místě, jako v mnoha jiných případech ozvala veřejnost. Nyní se guvernérka rozhodla plán oživit. Poplatky za vjezd do vybraných zón Manhattanu budou ale oproti původnímu úmyslu nižší. Vjezd do centra města za peníze však narazil na odpor brzy nastupujícího prezidenta Donalda Trumpa. Mýto má podle BBC generovat finanční prostředky pro podnik Metropolitan Transportation Authority, který spravuje podzemku, autobusy a další součásti veřejné dopravy, a zároveň ulehčit dopravnímu provozu v New Yorku.
Hochulová představila podmínky revidovaného systému, denní mýtné pro auta činit 9 dolarů, předchozí návrh byl vyšší, 15 dolarů. Malá nákladní auta a autobusy, které nejsou příměstské, zaplatí za vjezd na Manhattan 14,40 dolarů, větší nákladní vozy a turistické autobusy zaplatí poplatek 21,60 dolarů.
I mimo USA provázejí zavádění mýta politické diskuze. Systémy zpoplatnění vjezdu do centra ale už poměrně dlouho fungují v mnoha velkých městech po celém světě. Jedním z prvních světových velkoměst, které zavedly poplatek za vjezd do centra, byl Londýn. Tamní systém funguje od roku 2003. Vjezdy do centrálního Londýna jsou zpoplatněny částkou, která se může lišit v závislosti na denní době a specifických podmínkách. Základní poplatek je 15 liber za den.
Norské Oslo má integrovaný systém zpoplatnění, který zahrnuje poplatky za vjezd do centra a ekologické zóny. Norové se také intenzivně zaměřují na podporu elektromobilů a vozidel s nízkými emisemi, pro které platí nižší poplatky nebo jsou z poplatků osvobozena.
Stockholm zpoplatnil vjezd na okruh v roce 2007. Zpoplatnění je časově variabilní a je zavedeno v rámci širšího okruhu kolem centra města. Poplatek závisí na konkrétní denní době a místě, kde vozidlo vjíždí. Maximální denní poplatek je okolo 10 eur. V Itálii je zpoplatněn vjezd do center Milána a Říma. Paříž se rozhodla pro zavedení ekologických zón, kde jsou určité oblasti pro auta s vyššími emisemi uzavřeny. Město postupně implementuje poplatky pro starší a více znečišťující vozidla.
V Singapuru funguje už od roku 1998 sofistikovaný systém Electronic Road Pricing (ERP), který používá elektronické mýtné brány, které evidují místo i čas vjezdu do určitých zón. Cena je dynamická a závisí na konkrétní oblasti, čase a hustotě dopravy.
Šanghaj zavádí poplatky na základě emisních norem a doby vjezdu do dopravou vysoce zatížených oblastí. I Tokio má systém zpoplatněných silnic a zón, které jsou součástí širšího plánu pro regulaci dopravy a ochranu životního prostředí.
Praha se zavedením poplatku za vjezd do centra zabývá více či méně vážně přes 20 let. Loni v létě Praha 1 společně s Magistrátem hlavního města Prahy oznámily plán na zavedení mýtného systému v centru města od 1. ledna 2024. Jako už po několikáté zůstalo jen u plánu, nicméně kontury návrhu mohou napovědět, jak by pražské mýtné v případě realizace mohlo vypadat. Mýtné mělo pokrýt celou Prahu 1 s výjimkou magistrály, která má zůstat volně průjezdná. Cena za celodenní průjezd ulic měla činit 200 Kč za den. Kontrola dodržování mýtného poplatku měla být prováděna pomocí speciálních kontrolních vozidel, podobných těm, která kontrolují placení parkovného. Dopravní experti Magistrátu koncem léta roku 2023 odhadovali, že mýtné by mělo Praze vynést asi 2 miliardy korun ročně.
Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (DALL E 3)