Na Antarktidu jezdí desetkrát víc lidí než dřív. Co to znamená pro její ekosystém?

3. 9. 2025  |  Jan Handl

V 90. letech minulého století byl roční počet návštěvníků ani ne 8 000, loni na Antarktidu přicestovalo více než 124 000 lidí. Poslední divoká a zdánlivě nedotčená oblast planety čelí tlaku lidského počínání. 

Nová studie publikovaná v časopise Nature varuje před prudce rostoucím cestovním ruchem a rozšiřujícími se výzkumnými základnami, které nejjižnější kontinent znečišťují, urychlují tání sněhu a ohrožují křehké ekosystémy, které jsou již tak silně zasaženy změnou klimatu.

Vědci z Chile, Německa a Nizozemska strávili cestováním napříč Antarktidou čtyři roky. Urazili 2000 kilometrů a zjistili, že v oblastech, kde jsou lidé aktivní, jsou koncentrace toxických kovů, jako je nikl, měď a olovo, desetkrát vyšší než před čtyřmi desetiletími. Jde o výsledek spalování fosilních paliv z lodí, letadel, vozidel a podpůrné infrastruktury.

Mezinárodní asociace cestovních kanceláří na Antarktidě (IAATO), která dohlíží na cestovní ruch na kontinentu, uvádí, že v 90. letech 20. století Antarktidu ročně navštěvovalo méně než 8 000 lidí. Během sezóny 2023–24 jich bylo už více než 124 000 a konzervativní projekce naznačují, že toto číslo by mohlo do roku 2034 dosáhnout 450 000.

100 tun sněhu na člověka

V této jedné sezóně zorganizovalo 55 cestovních kanceláří do regionu téměř 570 cest. Asi dvě třetiny byli cestující na menších expedičních lodích, které umožňují vylodění na kontinentu. V sezóně 2024-25 dosud do regionu cestovalo 118 491 turistů, více než 80 000 jich vstoupilo na antarktickou půdu a zhruba 36 000 ji vidělo z palub lodí. Průměrná turistická cesta generuje 5,44 tuny emisí CO2 na cestujícího.

Cestovní ruch zanechává více než jen uhlíkovou stopu. Vědci tvrdí, že návštěvníci ruší zvěř, dupají po křehkých rostlinách a zvyšují riziko zavlečení invazních druhů a nemocí. Znepokojivý dopad mohou mít saze produkované lodními motory, letadly a dieselovými agregáty. Ty snižují odrazivost sněhu, což způsobuje, že absorbuje více tepla. Jeden turista může přispět k urychlení tání přibližně 100 tun sněhu.

Antarktická dohoda zakazuje používání znečišťujících látek, jako je těžký topný olej. Některé cestovní kanceláře začaly využívat hybridní elektrické lodě. IAATO také koordinuje pohyb lodí, aby se zabránilo dopravní zácpě na místech přistání, a stanovuje pravidla pro pozorování divoké zvěře. Vědci však tvrdí, že tato opatření nestačí, škodám podle nich zabrání pouze rychlejší přechod na obnovitelné zdroje energie a omezení spotřeby fosilních paliv.

Kolik stojí Antarktida

Nejlevnější expedice se sdíleným ubytováním stojí podle údajů cestovních agentur kolem 100 000 Kč, základní plavby na 10–11 dní se pohybují v rozmezí 120-200 tisíc korun. Oblíbená kombinace letecké dopravy a plavby Fly&Cruise vyjde na půl milionu, exkluzivní privátní zážitková cesta až desetkrát tolik.

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Midjourney)