Konec dobíhání autobusů a čekání na zastávkách. V Česku se rozjíždí „MHD na míru“

24. 6. 2024  |  Zuzana Keményová

Startup Citya zavádí nový typ veřejné dopravy – lidé si pomocí aplikace objednají mikrobus, který je zaveze, kam potřebují. A za téměř stejné peníze jako stojí jízdenka na MHD. Koncept se ujal v Česku i zahraničí.

Citya začíná operovat v desítkách českých města obcí, expanduje i na Slovensko a do USA. Obce si od toho slibují, že díky pohodlné dopravě, kdy lidé nemusí hlídat jízdní řád, běhat za ujíždějícím autobusem nebo čekat na zastávkách, více občanů využije právě tuto dopravu, místo aby sedli do auta. To znamená nižší emise a méně dopravních zácp. 

MHD podle vás

Ve středočeských Říčanech před dvěma lety poprvé vyjel veřejný osmimístný multivan. Vozil zájemce zdarma po okolí, kam právě potřebovali. Služba od startupu Citya, kterou říčanská radnice pilotně testovala jak první obec v Česku, měla u občanů tak pozitivní ohlas, že město zajistilo, aby sdílená doprava Citya fungovala v Říčanech i nadále. Postupně se přidávají i sousední obce, které se na službě podílejí. Nyní už sdílené auto jezdí také v sousedním Tehově, ve Světicích či v Mukařově. Jelikož zájem je opravdu velký, jezdí ve špičkách dokonce multivany dva, od rána do sedmi hodin večer. 

Služba startupu Citya funguje na jednoduché myšlence: lidé se nebudou přizpůsobovat jízdním řádům MHD, ale MHD se přizpůsobí lidem. Díky tomu bude například autobus mnohem atraktivnější, lidé jej budou více využívat a v ulicích ubyde aut. Citya už třetím rokem nabízí takové sdílené jízdy na objednávku. Člověk si stáhne mobilní aplikaci, zadá cíl cesty a na mobil mu přijde zpráva, kde a kdy jej řidič vyzvedne. Virtuální zastávka se přitom nachází vždy co nejblíže místu, kde zájemce jízdu objednal, nebo může zadat, kde si přeje nastoupit. 

„Cena jízdy se pohybuje kolem 40 korun, objednávají se jednotlivá sedadla. Pokud lidé chtějí jet v páru, objednají si dvě, přičemž cena za každé další sedadlo je nižší o 80 procent,“ říká Helena Vlnařová, mluvčí říčanské radnice. Takže svezení dvou lidí přijde zhruba na padesát korun. Minivany Citya tak vozí lidi třeba na nádraží, na vlak nebo k lékaři. „Pohodlným minivanem můžete poslat i děti do školy nebo na kroužky. Vůz je navíc vybaven podsedákem pro děti a pohodlně lze přepravovat i kočárky,“ dodává Vlnařová. Jízdu je možné si objednat až 24 hodin předem, cesta po regionu trvá  většinou kolem 15 minut.

Firma roste

Startup Citya založil před třemi lety Dominik Janík, jehož život se vždy točil kolem dopravy. Pracoval jako manažer u dispečinků taxislužeb, v taxi společnosti Liftago nebo ve firmě Mileus, která propojuje taxíky a MHD. „Jednou jsem se na londýnském veletrhu setkal s lidmi ze společnosti Bestmile, se kterými jsem se domluvil na licencování jejich technologie pro optimalizaci logistiky a rozvážení balíků. A tehdy mě napadlo, že se dá optimalizovat i vyzvedávání lidí pomocí vymodelované poptávky v rámci jedné trasy a ve stejném čase,“ vysvětluje pro Ecoista.cz Janík. 

Dnes se Citya v nějaké formě spolupracují téměř všechny kraje Česka a desítky měst a obcí. Od května začali jezdit v Pardubickém kraji, rozjíždějí také spolupráci s Olomouckým krajem. „Tam začínáme pracovat na detailní dopravní analýze. Lze zmínit také Karlovy Vary či Liberec, kde jsme nejblíže k zahájení provozu,“ vyjmenovává Janík. Firmě se daří i z pohledu byznysu, stabilně roste. V roce 2022 činily tržby zhruba 1,5 milionu korun, o rok později už téměř šest milionů korun. „Nyní máme kontrakty za více než devět milionů a před podepsáním jsou smlouvy dohromady za zhruba šedesát milionů korun,“ vypočítává Janík. 

Jak Citya postupně roste, přechází ke krajským dopravním operátorům, kteří s ní spolupracují na datových modelech a analýzách. „Nedávno jsme uzavřeli smlouvu s ROPIDem na modelování bezbariérové a seniorské dopravy v Praze, s Integrovanou dopravou Středočeského kraje jsme podepsali memorandum o spolupráci. Integrace do krajského systému je pro nás jako pro startup bez politických konexí velký úspěch,“ pochvaluje si Janík. 

Obce dotují, ale méně

Podle dat Citya má až 75 % českých měst a obcí nějaký problém s veřejnou dopravou. Žádné město s více než patnácti tisíci obyvateli si podle Janíka nevystačí bez stálých hlavních dopravních tras. „My dokážeme přilákat do veřejné dopravy i ty, kteří by normálně preferovali auto, nebo by zůstali raději doma, jako jsou například handicapovaní, senioři i mladé rodiny. Tito lidé cestují s komfortem srovnatelným s automobilem a přibližně dvakrát rychleji, než kdyby využívali linkovou dopravu, která zejména v regionech a na periferiích jezdí málo,“ vysvětluje Janík.

Faktem ovšem je, že města a obce službu dotují, jen díky tomu může být cena za svezení tak nízká. Jak říká Helena Vlnařová z říčanské radnice, motivací pro obec však není finanční zisk. „Pro Říčany je největším ziskem každé auto, které lidé nechají doma, a uleví také přetížené dopravě,“ podotýká Vlnařová. A kýžený efekt se prý dostavuje. Říčanští nechávají svá auta doma a jedou na přestup na vlak nebo posílají děti do škol a odpoledne na kroužky právě multivanem. Navíc i klasickou MHD musí obec dotovat. Jenže za provoz mikrobusu Citya zaplatí až šestkrát méně než za běžný autobusový spoj. 

Janík v MHD na objednávku, jak by se ve zkratce dala služba popsat, vidí budoucnost veřejné dopravy. „Tento systém by mohl státu při plošnějším zavedení ročně ušetřit miliardy korun, což nyní projednáváme s ministerstvem dopravy, vládou a poslanci.“  A má také podporu českého ministerstva životního prostředí. „Doprava v regionech je velké téma budoucnosti Česka. Pro oživení regionů, jejich prosperitu i odlehčení dopravy osobními automobily, které zatěžují zvlášť jejich centra, potřebujeme přenastavit hromadnou dopravu. Start-upu Citya držím palce a o jeho výsledky se budu velmi zajímat, jeho zaměření jde naproti aktivitám MŽP mířícím k čisté mobilitě,“ řekl v dubnu ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Citya v Texasu

Janík a jeho tým už pracují na zahraniční expanzi, letos si dali za cíl etablovat se v B2B sektoru. Zdaleka už totiž nejde jen o veřejnou dopravu, problémy s transportem mají i podnikatelé a malé firmy,  především ty se směnným provozem ve výrobních a logistických parcích. „Máme zatím klienty na Slovensku a v Polsku, kde vidíme obrovský potenciál. Rozjeli jsme také zajímavý pilot úplně mimo Evropu, konkrétně v texaském El Pasu, kde budeme tamní univerzitě ve spolupráci s ČVUT pomáhat s dopravou studentů po obrovském kampusu. V El Pasu se budeme také zabývat napojením na letiště na jednu ze čtyř páteřních linek MHD,“ vysvětluje Janík. Se startupem Citya začala Fakulta dopravní ČVUT v Praze spolupracovat letos v únoru v rámci svého dual-degree studijního programu Smart Cities. Klade si za cíl dostat koncept operativní hromadné dopravy do amerického dopravního systému. 

Foto: Citya