České hudební festivaly ovládly vratné plastové kelímky

19. 8. 2022  |  Filip Broz
Hudební festival kostýmy

Na běžném hudebním festivalu se obvykle spotřebují desítky až stovky tisíc jednorázových kelímků. Existuje ale i ekologická varianta: vratné plastové nádoby.

Brněnská firma Nicknack, která jako první v zemi v roce 2011 tyto kelímky začala vyrábět a zavedla zálohový systém, teď rozšířila sortiment: vedle půllitrů na pivo a šálků na kávu nabízí také vratné „panáky“.

Letos už společnost Nicknack ušetřila díky svému provozu více než pět milionů kusů jednorázového plastu. Své znovupoužitelné kelímky s patentovaným klipem totiž vozí na velké kulturní události, sportovní akce či na zahrádky restaurací. Festivaly, koncerty a kulturní akce tvoří zhruba polovinu z celkového objemu zakázek firmy. Kelímky pak firma myje ve speciálních velkokapacitních myčkách.

„Jen od začátku roku jsme ušetřili více než sedmdesát tun zbytečného plastu. Na výrobu vratných kelímků se spotřebuje více materiálu než na ty jednorázové. To však vratné kelímky dalece vyváží tím, že jsou vyráběny na stovky použití,“ uvedl výkonný ředitel Nicknacku Michal Hanák. 

Osmileté kelímky

Dodal, že například na slovenském festivalu Pohoda návštěvníci stále pijí z kelímků vyrobených v roce 2014. Návštěvnost třídenní události se pohybuje kolem třiceti tisíc lidí.

„Náš festival se snaží chovat environmentálně a zodpovědně, a to nejen konkrétními kroky, ale také výchovou návštěvníků. Vratné kelímky na studené nápoje jsou u nás standard. Letos jsme k nim přidali také kelímky na kávu nebo čaj. Byly k dispozici v sedmnácti našich kavárnách. Vedle toho jsme měli v gastrozóně taky rekrabičky a v celém areálu ekopopelníky,“ řekl Michal Kaščák, promotér Pohody, která je už více než dvě dekády největším festivalem na Slovensku. 

Dodal, že s Nicknackem spolupracuje festival už dlouho. Ekologie je důležitou součástí akce. Pohoda má deset sběrných míst a s tříděním pomáhají dobrovolníci. Festival zvlášť třídí také některé další druhy odpadu, jako jsou například zubní kartáčky, oblečení, víčka či druhotné suroviny. 

Horké nápoje nepálí

České festivaly s  přidávají k vratné vlně takzvanými hot cupy, tedy znovuvyužitelnými kelímky na horké nápoje. Jejich design je vytvořený tak, aby se konzument nespálil a současně šly snadno stohovat, a zabíraly tak co nejméně místa. K dispozici jsou ve čtyřech variantách. V Česku je využívají například velké tuzemské festivaly Rock for People nebo Let it Roll. 

Další méně známou novinkou jsou takzvané shoty – malé kelímky na panáky, které mají stejné vlastnosti jako jejich větší varianty. Kelímky všech velikostí se po použití myjí ve speciálních myčkách, které se osvědčily i za přísných hygienických pravidel během pandemie. 

„Ve všech našich mycích centrech máme moderní tunelové myčky, které jsou speciálně vyvinuté pro mytí vratných plastových kelímků. Dodržujeme nejpřísnější hygienické standardy,“ uvedl jeden ze zakladatelů Nicknacku Michal Hanák.

Celý proces mytí kelímku trvá šest minut a je rozdělený na čtyři fáze. Kelímky se myjí vodou o teplotě až devadesát stupňů. „Všechny povrchy v mycích centrech dezinfikujeme. Kelímky poté skládáme do pytlů z materiálu určeného pro styk s potravinami. Hlídáme si zkrátka každý detail,“ dodal Hanák. 

Mycí centra vyrostla v místech, kolem kterých je největší koncentrace akcí. Vedle Prahy a Brna se kelímky myjí též v Českých Budějovicích, Žilině a Košicích. Pro svoz a rozvoz využívá Nicknack vlastní auta a další dopravce. Logistika je plánovaná tak, aby se přepravní kapacity vytěžily na maximum.

Poslouží i rozbitý kelímek

V koších nekončí ani poškozené kelímky, které se třídí a materiál se znovu zpracuje. „Vyseparované kelímky putují do brněnské společnosti Brnometal, která se zabývá recyklací plastů. Zde se v chráněné dílně dál třídí. Materiál se nadrtí a posílá na další zpracování. Z kelímků, z nichž jste si dali pivo při poslouchání oblíbené kapely, pak v Česku vznikají třeba koše na prádlo nebo přepravky. Snažíme se tak dodržet jeden z nejdůležitějších principů cirkulární ekonomiky, a to změnit odpady v suroviny,“ konstatoval Michal Hanák. 

Firmu spoluzakládal před jedenácti lety se svým bratrem Martinem a kamarádem  Petrem Dojmazovem. Stali se tuzemskými průkopníky v oboru zálohovaných půllitrů a dalších nádob. Firma kelímky s originálním závěsným klipem a potiskem nejen vyrábí, ale zajišťuje také jejich pronájem. 

Nicknack spolupracuje s největšími českými a slovenskými festivaly jako Rock for People, Beats for Love či Pohoda. Jeho kelímky jsou známé i za hranicemi. Opakovaně použitelné nicknacky ušetřily více než jeden tisíc tun plastového odpadu.

Text: Pavel Baroch 
Foto: Petr Klapper/Rock for People
Článek byl převzat s laskavým svolením Týdeníku Hrot