Maso kultivované v laboratoři se brzy stane realitou našich, ale i zvířecích jídelníčků. A velkou zásluhu na tom mají také Češi. V Česku sídlí dvě z hrstky evropských firem zabývajících se výrobou kultivovaného masa. Obě disponují unikátním know-how a daří se jim posouvat celý obor kupředu.
Brněnská Mewery se zabývá výrobou vepřového masa pro lidskou spotřebu, zatímco v pražských laboratořích Bene Meat Company vyrůstá hovězí maso do zvířecích krmiv.
Laboratoř brněnské firmy Mewery asi nemůže být svým sterilním prostředím vzdálenější od prasečího chlívku, přesto zde vyrůstá “stejný” produkt. Vepřové maso se tu tvoří z kmenových buněk v kultivátoru. V procesu buněčného růstu navíc vědcům pomáhá mikrořasa, díky které je maso odolnější proti bakteriím a bohatší na živiny. “Díky využívání mikrořas jsou i náklady na výrobu nižší. Tuto technologii jsme si sami vyvinuli,” vysvětluje Roman Lauš, zakladatel a CEO Mewery. První burger z brněnského masa ochutnají do dvou až tří let zákazníci ve Švýcarsku a USA.
Druhý český výrobce kultivovaného masa, pražský Bene Meat Technologies (BMT), chystá vstup na trhu už letos a to rovnou na evropský. Jde totiž o první a zatím jedinou firmu, která má registraci pro výrobu a prodej kultivovaného masa jako krmné suroviny pro zvířata a domácí mazlíčky pro trh EU.
Konkrétní zemi a výrobce, se kterým bude spolupracovat, odhalí Bene Meat letos v září. “A předpokládáme, že další země budou v příštích letech přibývat, protože poptávka po naší surovině je obrovská,“ líčí Tomáš Kubeš z pražského start-upu.
Bene Meat také pracuje na výrobě kultivovaného hovězího masa pro lidskou spotřebu. Obě české firmy postupně plánují rozšířit portfolio na více druhů i forem masa a ryb. “Jakmile zvládneme technologii výroby vepřového masa, bude pro nás zavádění ostatních druhů mas a ryb relativně snadné,” říká Roman Lauš z Mewery s tím, že výroba vepřového masa je z konvenčních druhů nejsložitější.
Největší pokrok v oblasti kultivace masa má Izrael, dále Nizozemí a USA. Nicméně legální prodej takového masa na trhu má právě zatím jen Singapur (od 2020) a USA (od 2023).
V USA i Singapuru mohli lidé ochutnat maso v několika restauracích, v obou zemích ale výrobci po testovací fázi prodej zastavili. “Zájem byl velký, ale firmy se rozhodly investovat více času do rozšiřování produkce a zlepšování ekonomiky produktu. Nyní asi 3 měsíce nabízí v singapurské michelinské restauraci kultivované maso nový výrobce,” říká Tomáš Kubeš z BMT. Zdůrazňuje, že v BMT je cenová dostupnost výsledného produktu jednou ze základních podmínek. “Pokud by nebylo možné kultivované maso vyrobit za cenu srovnatelnou s běžným masem, nedávalo by to pro nás smysl,” říká Kubeš.
I Jan Skočilas z ČVUT, který se tématem umělého masa zabývá, věří, že je to možné. “Kultivované maso je zatím dražší než maso od zemědělců, nicméně pokud se zvládne jeho hromadná výroba, je jistě konkurenceschopné,” říká Skočilas.
Roman Lauš dokonce s odvoláním na některé studie říká, že cena kultivovaného maso by se měla dostat i pod cenu běžného masa. “Nakonec nesmíme zapomínat na to, že konvenční maso je z velké části dotováno a dá se předpokládat že v budoucnosti se tyto dotace budou muset rozdělit také do alternativních proteinů, pokud Evropa myslí ochranu klimatu vážně,” připomíná.
Kultivované maso nabízí oproti konvenčnímu masu řadu výhod, ať už od environmentálních, přes sociální, nutriční i geopolitické (zvýšení soběstačnosti zemí). I proto odborníci předpokládají v dalších letech velký rozvoj tohoto odvětví. Budou vznikat nové firmy a aktuálně se tvoří také (nejen) evropská legislativa pro tuto novou potravinu.
Výroba kultivovaného masa vyžaduje vysoce odbornou práci, velké investice a výsledkem je produkt s vysokou přidanou hodnotou. I proto je skvělé, že české firmy už nyní patří mezi světovou špičku v tomto odvětví.
“Je potřeba technologicky zvládnou průmyslovou výrobu – tento vývoj je extrémně časově a finančně náročný, musí se tedy začít již teď, a nečekat až bude legislativa,” vysvětluje Jan Skočilas. Obě české firmy v současné době patří mezi světové špičky a lze předpokládat, že po otevření evropského trhu obstojí.
Kdy přesně si budou moci první zákazníci objednat burger z kultivovaného masa v evropských restauracích je těžké odhadnout, ale na legalizaci se pracuje. Evropský úřad pro bezpečnost potravin nyní vede debaty se všemi aktéry a snaží se o dotažení rámce pro schvalování kultivovaného masa v EU na podkladu směrnice o potravinách nového typu (Novel Food Regulation).
“Věříme, že k vyjasnění legislativy pro výrobu a prodej kultivovaného masa v EU dojde v řádu měsíců,” říká Lauš, který se pracovních skupin účastní. Podle Kubeše bude datum prvního prodeje dále záležet na délce schvalovacího procesu. “Očekává se, že pro evropský trh bude tento proces trvat až dva roky. Díky tomu takové maso u nás nelze čekat dříve než v roce 2026,” shrnuje.
Už předtím by ale mohli čeští strávníci zkusit kultivované maso alespoň v rámci ochutnávek. Obě české firmy jsou součástí pracovní skupiny při českém Ministerstvu zemědělství, jež pracuje na rámci testovacích ochutnávek kultivovaného masa v podobě, jako byla nedávno spuštěna v Holandsku. “Bylo by fajn, kdyby naše země zase jednou měla možnost ukazovat cestu ostatním,” uzavírá Lauš.
Foto: Mewery, BMT