Čtyřpalcové vinylové „mini desky“ slibují nostalgii i radost z držení hudby v ruce – v čase, kdy většina z nás poslouchá online. Nechtějí soupeřit s velkými LP, spíš dávají oblíbenému singlu hezkou, sběratelskou podobu.
Tiny Vinyl jsou zhruba deset centimetrů velké desky, na které se vejde jedna skladba na každou stranu. Hrají na běžné rychlosti a fungují jako klasický vinyl, jen v kapesním provedení. Myšlenka je prostá: dát hitu vlastní nosič, dát mu fyzickou podobu. Kterou si můžete vystavit, darovat nebo přehrát, kdykoli budete mít chuť.
Na rozdíl od dlouhohrajících alb jde o krátký, soustředěný poslech. Představte si je jako pohlednici z koncertu nebo malý suvenýr k singlu, který vám právě uvízl v hlavě.
Co potřebuje Váš gramofon? Nic extra. Většině manuálních gramofonů stačí jen zvednout jehlu, položit ji o něco blíže ke středu a přehrát stranu A nebo B. Pokud Váš přístroj nabízí automatické vypínání, může se stát, že raménko skončí dříve, než se dostane tak blízko středu, jak malá deska potřebuje. V takovém případě pomůže režim bez auto-stopu.
Hudba dnes často žije po jedné písni – duet, festivalový hit, virální okamžik ze seriálu. Malá deska na to reaguje tím, že dá jediné skladbě pozornost, kterou na dlouhém albu někdy ztratí. A navíc v balení, které se dobře dává i dostává.
Pro umělce a vydavatelství jde o příjemný „merch 2.0“. Edice mohou být barevné, očíslované nebo spojené s konkrétní tour, takže se z nich stává připomínka zážitku. Cena je blíže dárkovému předmětu než „hudbě za minutu“, což dává smysl, pokud hledáte něco hmatatelného k oblíbené písni. Navíc podpoříte svého oblíbeného interpreta.
Obal bývá hravý a sběratelský, často s limitovaným designem. I proto se Tiny Vinyl dobře vyjímají na poličce vedle knih, svíček nebo fotek.
Tiny Vinyl zkrátka vrací singlům malý rituál: místo kliknutí v aplikaci vezmete do ruky desku, otočíte ji a věnujete písni pár soustředěných minut. Je to roztomilý suvenýr z koncertu, milý dárek i decentní doplněk sbírky, který nezabere místo.
Projekt založili Neil Kohler a Jesse Mann (Nashville) — původně „hračkařský“ nápad, který se přelil do hudebního byznysu. Distribuce jede skrz velké labely a retail: v první vlně se objevují jména od Chappell Roan a Kacey Musgraves po Rolling Stones či Mötley Crüe; další várky slibují velké katalogy UMG/Sony/Warner.
Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Midjourney)