Earth Hero a spol.: šest ekologických aplikací, které opravdu dávají smysl

27. 8. 2025  |  Zuzana Keményová

Mobilní aplikace pomáhají lidem žít udržitelněji. Dokáží změřit uhlíkovou stopu každodenního života a upravit zvyky tak, aby se snížila. Pomůžou člověku udat nepotřebné věci těm, kteří je potřebují, a snížit tím množství odpadu. Nebo najít jídlo, které se neprodalo a nyní čeká na pultě za poloviční cenu. Redakce Ecoista vybrala šest nejlepších českých i světových eko aplikací, které by měl každý příznivec ekologie znát. 

1) Earth Hero – Změřte si svou uhlíkovou stopu a snižte ji – Tuto aplikaci spustila stejnojmenná nezisková organizace v roce 2019 a nyní má přes sto tisíc stažení. Earth Hero nabízí 30denní Earth Challenge, kdy uživatelé po dobu jednoho měsíce snižují svůj emisní dopad na planetu. Osvojují si nové každodenní zvyky a notifikace připomene každý dílčí úspěch. Jednou z doporučovaných změn v levelu easy je například mít při čištění zubů vypnutou vodu, jet na dovolenou někam blízko nebo zredukovat vyhazování potravin. „Nenechte se ošálit nálepkami s datem spotřeby. Používejte svůj nos jako úsudek,“ zní například jedna z rad. 

Aplikace radí i ohledně praní. Například že prát se má ve studené vodě. „Možná jste slyšeli, že v horké vodě se pere nejlépe, ale doba pokročila a nové čisticí prostředky obsahují enzymy, které lépe fungují v chladné vodě. Praní prádla s použitím horké vody je plýtvání energií i penězi,“ zní další rada. Jedna z akcí Earth Hero pro podzimní období vybízí například ztlumit topení a vzít si jednu vrstvu oblečení navíc.

Program však nabízí i sofistikovanější doporučení, například aby uživatel poslouchal podcasty s klimatickou tematikou, aby podporoval ekologicky zaměřené neziskovky nebo aby si nastudoval environmentální program politiků i jejich finanční vazby a podle toho se rozhodoval ve volbách. Na konci sledovaného období nabídne Earth Hero vyhodnocení, které obsahuje mimo jiné údaj, kolik kilogramů CO2 uživatel ušetřil a jak si stojí v porovnání s ostatními uživateli i se světovým a regionálním průměrem. 

2) FandiMat – Válí se vám doma nevyužité dětské kolo, kuchyňský robot, monitor či autosedačka? Je vám líto je vyhodit, protože jste ekologicky uvědomělí? Co takhle darovat věc někomu, kdo ji využije. Už přes osm tisíc lidí po celém Česku používá aplikaci FandiMat, která propojuje ty, kteří chtějí věc darovat, s těmi, kteří ji potřebují. Věnovat dětské kolo, nabídnout kočárek nebo poptat hygienické potřeby tak zabere pár vteřin. Darovat lze věci nové i z druhé ruky, na FandiMatu je oblečení, nábytek, hračky nebo třeba školní pomůcky. Na nabídky reagují lidé sociálně slabší, samoživitelky, senioři, ale i charitativní organizace.  

„Na FandiMatu dnes najdete stovky konkrétních nabídek i poptávek materiální pomoci – od školních potřeb přes oblečení až po spotřebiče. Lidé mají možnost na FandiMatu nejen věci darovat, nebo o jejich darování požádat, ale mohou si mezi sebou i dlouhodobě pomáhat. Třeba můžete pravidelně posílat oblečení po svých dětech maminkám samoživitelkám nebo je nabídnout některé z desítek neziskových organizací, které na FandiMatu mají také svůj profil,“ říká Žaneta Slámová, spoluzakladatelka organizace Fandi mámám, která FandiMat vytvořila.

FandiMat je zdarma a je dostupná na Google Play, App Store nebo na webu. Nabízí možnost vkládat nabídky, reagovat na poptávky nebo prohlížet, kdo co v aplikaci shání nebo nabízí. Pomoc je přitom lokální – lidé na online mapě vidí, kdo hledá věc v jejich okolí. Tvůrkyně aplikace se nyní chtějí více zaměřit na zapojení obcí, neziskových organizací, škol, spolků i firem po celé republice.

„Ukazuje se, že o věcnou pomoc je zájem napříč Českem. A že lidé chtějí pomáhat – každý den vznikají v aplikaci nové poptávky i nabídky a každý den díky tomu někdo dostane třeba kočárek, batoh, mikrovlnku nebo knihy pro děti. Máme radost, že se FandiMat rozrůstá,“ doplňuje druhá ze spoluzakladatelek Petra Květová Pšeničná. 

3) Commons – Aplikace Commons pomáhá uživatelům osvojit si úsporný způsob života. Sledováním svých každodenních zvyklostí a nákupů lidé mohou ušetřit nejen peníze, ale také vlastní uhlíkové emise. Uživatel si nastaví na každý den osobní cíle, kterých chce dosáhnout. Například:  Nebudu nakupovat ve fast fashion obchodech, vyhnu se nákupu na Amazonu nebo budu více využívat MHD oproti autu. Commons nejprve zanalyzuje každodenní chování svého uživatele a jeho nastavené cíle. Pak doporučí, jaké změny by měl konkrétně udělat a na konci každého dne člověku přesně ukáže, jak se jeho chování změnilo a kolik tím ušetřil peněz i emisí. Před každým nákupem si lidé mohou zkontrolovat hodnocení odborníků a ověřené recenze dalších uživatelů Commons, aby našli značky, které jsou skutečně udržitelné. Za jednotlivé úspěchy, například za nákup věci v bazaru či navštívení farmářského trhu místo supermarketu uživatelé získávají body a ocenění. A mohou se také zapojit do komunity Commons, kde společně s ostatními řeší ekologická témata a organizují konkrétní akce směřující k udržitelnosti. 

4) Happy Cow – Nejpoužívanější aplikace pro vegetariány a vegany, která má již přes pět milionů uživatelů a její komunita roste. Pomáhá najít veganské a vegetariánské restaurace a jídelny po celém světě a k nim nabízí podrobné a ověřené recenze. Lidé si mohou pomocí map vyhledat restaurace poblíž, a to jak doma, tak například na dovolené. Mohou je filtrovat podle nejrůznějších kritérií, například podle toho, jestli je restaurace celkově vege nebo nabízí jen vege varianty, jestli poskytuje donášku jídel domů či zda servírují i kávu s rostlinnými alternativami mléka. 

5) Ecosia – Ecosia je aplikace a internetový vyhledávač pro mobily i počítače, který 80 procent svého zisku investuje do sázení stromů po celém světě. „To znamená, že pouhým procházením webu můžete sázet stromy, chránit ohrožená zvířata a pomáhat komunitám po celém světě,“ píší správci Ecosie. Jak to funguje? Když uživatel používá Ecosii k vyhledávání, vydělává tím peníze díky sledování reklam. Ecosia je následně investuje do projektů sázení stromů v klíčových oblastech po celém světě, jako je Indonésie a Brazílie. Samotný provoz Ecosie je napájen solární energií. Od svého založení v roce 2009 tento zelený konkurent Googlu nechal zasadit téměř 240 milionů stromů v různých oblastech planety. Spolupracuje se Světovým fondem na ochranu přírody, jemuž odvádí velkou část svých příjmů z reklam, konkrétně na program ochrany deštných pralesů. Ecosia sídlí v Berlíně, má již přes padesát zaměstnanců a dvacet milionů uživatelů. Zakládá si na transparentnosti – pravidelně každý měsíc publikuje podrobné zprávy o tom, kolik peněz vydělá i do kterých projektů je konkrétně investuje. 

6) Nesnězeno  – Česká aplikace Nesnězeno propojuje restaurace, pekárny, obchody a další podniky s lidmi, kteří chtějí ušetřit a zároveň bojovat proti plýtvání jídlem. Přes Nesnězeno si uživatelé mohou koupit za sníženou cenu balíčky s jídlem, které by jinak skončily v odpadu. Mohou si najít, která restaurace či kavárna v okolí právě nabízí pokrmy, kterým již končí doba spotřeby a měly by putovat do žaludku strávníka. Ve stanovený čas si pak uživatel může danou pochoutku vyzvednout. A slevy jsou opravdu výrazné. Například mix croissantů, jehož původní cena činila 150 korun, je na Nesnězeno k dostání za 75 korun, tedy za polovinu. Balíček obložených chlebíčků, který původně stál 135 korun, přes tuto aplikaci vyjde na 67 korun. Na stejném principu přes Nesnězeno funguje i prodej řezaných květin.  

Foto: Daniel Dočekal, ilustrace (Midjourney)