Do jaké míry se mladí lidé v Česku obávají klimatické krize? Záleží na tom, v jaké ze čtyř názorových skupin se nachází. Právě na tolik skupin rozdělila mladou generaci – nazývanou také jako generace Z – agentura NMS Market Research.
Žije v rychlém tempu a být online pro ni znamená něco tak samozřejmého jako teplá voda v koupelně. Generace Z. Právě na této skupině mladých lidí ve věku 15 – 26 let proběhl výzkum týkající se postoje k tématu klimatické krize.
Aktivisté, odmítači, pozorovatelé a znalci. Právě do těchto čtyř skupin rozdělila výzkumná agentura NMS Market Research mladé lidi, mezi kterými prováděla výzkum. Na každou otázku odpovídal vzorek pěti set lidí z Generace Z napříč všemi kraji České republiky a napříč všemi stupni vzdělání.
Výzkum uspořádala agentura NMS v rámci projektu “New CZ-Deal: Jak se z toho nezbláznit aneb mladá generace a klimatická změna”. Organizátorem akce byl Black Swan Media a partnery akce byly Česko-německý fond budoucnosti a web Ecoista.
„Zajímavé je, že 87% se cítí být nějak ovlivněni klimatickou krizí ve svém rozhodování. Ale pouze pětina by byla ochotna se aktivně podílet na jejím řešení,“ říká Kristýna Karešová, Client Service Executive v NMS. „Důležité je si uvědomit, že Generace Z není vůbec homogenní, čili nezastává jeden konkrétní názor.” Jaké čtyři postoje tedy agentura vydefinovala na základě získaných odpovědí?
Necelá pětina mladých lidí z Generace Z se chce podílet na zmírňování klimatické krize. Nejen proto, že se cítí být krizí bezprostředně ovlivněna a dokonce řada z nich pociťuje klimatickou úzkost. NMS je nazvala “aktivisty” a zajímavostí je, že tuto skupinu tvoří ze dvou třetin ženy.
Druhou skupinou ve velikosti 14% jsou tzv. odmítači. Necítí se klimatickou krizí nikterak ovlivněni a nezajímají se o ni. Na rozdíl od skupiny aktivistů tvoří tuto skupinu naopak ze dvou třetin muži.
Další postoj zastávají v šestatřiceti procentech tzv. pozorovatelé. Ti se vyznačují převládajícím nezájmem o problematiku, ale mají o ní povědomí. I přesto se tím nestresují, necítí žádnou úzkost a ani se na jejím řešení nechtějí podílet.
Finální – čtvrtou – skupinou jsou ve třiceti procentech tzv. znalci. Z označení vyplývá, že jde o mladé lidi, kteří se o problematiku klimatické krize intenzivně zajímají a občas je z toho přepadne úzkost. Nicméně, zůstávají na vážkách co do konkrétního zapojení.
Většina dotazovaných jsou studenti a mezi skupinou znalců převládají vysokoškoláci. U postoje „pozorovatel“ dominuje nejmladší věková skupina – kolem patnácti let. „Je to pravděpodobně způsobeno tím, že si na řadu věcí dosud neudělali názor,“ uvádí Kristýna Karešová.
Na otázku týkající se možných dopadů klimatické změny na život, připouští téměř polovina dotazovaných, že má největší strach z poškození přírody vlivem extrémního počasí. Za to považuje zejména zvýšené riziko hurikánů, povodní, sucha a lesních požárů. “Asi to souvisí s tím, že právě dopady na přírodu jsou pro ně nejvíce viditelné,“ vysvětluje Karešová.
Polovina mladých lidí v rámci výzkumu uvedla, že třídí odpad a snaží se minimalizovat jeho produkované množství. Polovina se snaží neplýtvat jídlem a asi 20% dotázaných uvedlo, že omezují nákupy nového oblečení. „Je zajímavé, že navzdory všemu, se nehodlají omezovat v rámci cestování a to i přesto, že letadlo způsobuje velkou uhlíkovou stopu,“ říká Karešová.
Zodpovědnost za klimatickou krizi má podle 86% z dotazovaných hlavně průmyslové odvětví a korporace, které produkují vysoké emise skleníkových plynů. Naopak nejsilnějším zdrojem optimismu v boji proti klimatické krizi jsou pro Generaci Z zejména obnovitelné zdroje energie a také vědecký a technologický pokrok.
Foto: Archiv autora